| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,624,557 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,298,380 |
مقایسه اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارت های بین فردی بر شایستگی روانی-اجتماعی دانشجویان آموزشکده فنی و حرفه ای دختران ارومیه | ||
| نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
| دوره 13، شماره 50، شهریور 1399، صفحه 35-57 اصل مقاله (776.74 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2020.675608 | ||
| نویسندگان | ||
| سحر اسمعیلی1؛ علینقی اقدسی* 2؛ امیر پناهعلی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارتهای بین فردی بر شایستگی روانی-اجتماعی دانشجویان آموزشکده فنی و حرفهای دختران ارومیه بوده است. روش پژوهش حاضر با توجه ماهیت آن از نوع نیمه تجربی است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر آموزشکدهفنی دخترانه ارومیه در مقاطع کاردانی و کارشناسی به تعداد 1200 نفر در سالتحصیلی97-96 بود که 90 دانشجو به عنوان نمونه در سه گروه آزمایش 1، آزمایش2 و گروه کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش 1 و 2 به مدت 16 جلسه 60 دقیقهای آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند و پرسشنامه شایستگی روانی- اجتماعی (SECQ) در بین دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل اجرا شدند، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کواریانس چندمتغیره انجام شد. یافتهها نشان داد بین اثربخشی تنظیم هیجان با آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی بر میزان شایستگی روانی-اجتماعی و زیر مؤلفههای آن (خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، مدیریت خود، تصمیمگیری مسئولانه، مهارتهای ارتباطی) دانشجویان تفاوت وجود دارد (05/0>P) و میانگین نمرات اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بیشتر از آموزش مهارتهای ارتباطی بین بر میزان شایستگی روانی- اجتماعی و زیر مؤلفههای آن بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تنظیم هیجان؛ مهارتهای بین فردی؛ شایستگی روانی- اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 378 |
||