تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,079 |
نقد و بررسی سیاستگذاری آرمانهای اجتماعی آموزش و پرورش کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
علوم اجتماعی | ||
دوره 12، شماره 42، آذر 1397، صفحه 357-370 اصل مقاله (286.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مرادی1؛ جهانبخش رحمانی* 2؛ محمد رضا شمشیری3 | ||
11- دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان،ایران | ||
3استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف نقد و بررسی سیاستگذاری آرمانهای اجتماعی آموزش و پرورش کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به روش کتابخانه ای- تفسیری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، سیاهه محقق ساخته یادداشت برداری، از سند تحول بنیادین و دیدگاههای انتقادی و توصیفهای مطروحه از این سند می باشد. نتایج نشان داد که سیاست های آموزش و پرورش براساس این سند شامل تکیه بر آموزه های بنیادی اسلام و سازگاری با آنها، استفاده از آخرین یافته های علمی، ملاحضه واقع گرایانه ظرفیت های موجود، بهره مندی از تجارب کشورهای موفق، نقش آفرینی دولت و ملت در آموزش، تربیت فردی و اجتماعی، تربیت یکپارچه می باشد. نقاط قوت طرح شامل هماهنگی و همسویی عوامل متعدد تربیت،دخیل نمودن نقشه رسانه ها در تربیت می باشد و نقاط ضعف این طرح، بی توجهی به اجرای زیر نظامهای سند تحول، دید غیرواقع گرایانه به عدالت تربیتی، نگاه خوش بینانه در بیان راهکارهای تربیتی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستگذاری آموزش و پرورش؛ آرمانهای اجتماعی؛ سند تحول بنیادین؛ نقاط قوت و ضعف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 575 |