تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,329 |
آموزههای تعلیمی در متون کهن با تکیه بر مرزباننامه | ||
فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی | ||
دوره 14، شماره 55، مهر 1399، صفحه 157-175 اصل مقاله (547.88 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه خدارحمی1؛ مریم جلالی2؛ نرگس جابری نسب3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی آموزههای تعلیمی در متون کهن با تکیه بر «مرزبان نامه» انجام شده است. بسیاری از آثار فاخر ادب فارسی آثاری هستند که در قالب آموزههای تعلیمی نگاشته شدهاند. کتاب «مرزبان نامه» نیز از جزو آثار ارزشمند در حوزه ادبیات تعلیمی است که سرشار از مفاهیم مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و غیره است که با گذشت قرنها از تألیف آن همچنان میتواند برای نسل امروز و نسلهای بعد مفید واقع شود. بخش عظیمی از موضوعات این کتاب موضوعات اخلاقی و اجتماعی است که موضوعات مهمی در هر دورهای از زندگی انسانها هستند و نویسنده در تمامی داستانها با تأکید بر این آموزهها مخاطبان را با خود همراه میکند. یافتههای پژوهشی نشان میدهد در آموزههای تعلیمی این کتاب نویسنده بیشترین تأکید را بر اندیشیدن و تدبیر به موقع در امور، مشورت کردن پیوسته و در هر کاری و همنشینی با صالحان دارد به گونهای که میتوان گفت نگاه ویژه وی به تفکر و اندیشه ورای هر موضوع دیگری است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تعلیمی؛ مرزبان نامه؛ مشورت؛ همنشینی | ||
مراجع | ||
شمیسا، سیروس. 1376ش، انواع ادبی، تهران: میترا. صفا، ذبیح الله. 1366ش، تاریخ ادبیات ایران(از میانه قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم هجری)، جلد دوم، چاپ هفتم، تهران: فردوس. علامه مجلسی، محمدباقر. 1362ش، بحار الأنوار، ج56، تهران: اسلامیه. فؤادیان دامغانی، رمضان. 1384ش، سیمای عدالت در قرآن و حدیث، تهران: لوح محفوظ. کیوان، مصطفی. 1349ش، نوروز در کردستان، تهران: سازمان چاپ تبریز. مصباح، محمد تقی. 1378ش، اخلاق در قرآن، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. وراوینی، سعدالدین. ۱۳۸۷ش، مرزباننامه، به کوشش خلیل خطیب رهبر، تهران: صفی علیشاه.
مقالات احسانی، لیلا. 1386ش، «قصه؛ علوم تربیتی»، تعلیم و تربیت استثنایی، شماره69و68، صص30-27. اصفهانی عمران، نعمت. 1392ش، «اندیشههای تعلیمی جهانی در افسانههای ازوپ و کلیله و دمنه»، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، دوره 7، شماره 26، صص24-9. امینپور، فاطمه و معصومه امینپور. 1392ش، «آداب گفتاری حاکم بر سبک زندگی اسلامی از دیدگاه قرآن»، مجله معرفت، ش185، صص 56-43. حسینی کازرونی، سیداحمد. 1390ش، «سخنی پیرامون ادبیات تعلیمی و غنایی»، تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، شماره8، صص24-15. خانمحمدی، محمد حسین و حجت اله همتی. 1394ش، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، شماره27، صص168-143. درستی،احمد. بی تا، «مروری بر اندیشههای مرزبان بن رستم اسپهبد زاده طبرستانی»، فصلنامه مصباح، سال یازدهم، صص147-125. قائم دوست، پونه و مسعود سلامی. 1395ش، «سیری در ادبیات تعلیمی کودکان ایران و برخی شباهتها و تفاوتهای آن با آلمان»، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، دوره10، شماره37، صص 121-101. قزوینی، محمد. 1323ش، «میرنوروزی»، مجله یادگار، س1، ش3، صص57- 66. گردگیران، فهیمه. 1398ش، «نکات تعلیمی در منظومههای حماسی با تکیه بر مثنوی هفت لشکر»، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال یازدهم، شماره38، صص172-152. مشتاقمهر، رحمان و سردار بافکر. 1394ش، «شاخصهای محتوایی و صوری ادبیات تعلیمی»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، سال هفتم، شماره بیست و ششم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |