تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,338 |
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 63، شهریور 1399، صفحه 55-76 اصل مقاله (639.37 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا شعاعی1؛ علیرضا حیدرئی* 2؛ سعید بختیارپور3؛ پرویز عسگری4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاداسلامی، اهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران(نویسنده مسئول) heidariealireza@yahoo.com | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 نفر از آنان انتخاب، و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 20 دانشآموز) قرار گرفتند.به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر، گونزالز، تیلور، آلگازه و آنتون (1978) و اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. گروههای آزمایش تحت آموزش راهبردهای فراشناختی (6 جلسه 90 دقیقهای) و روش همشاگردی (6 جلسه 75 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر کاهش اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان اثربخش بودند (0.01p)، همچنین نتایج نشان داد، آموزش راهبردهای فراشناختی نسبت به روش همشاگردی، دارای تأثیر بیشتری بر بهبود اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بود (0.01p). لذا میتوان از این آموزشها در جهت کاهش اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناختی؛ روش همشاگردی؛ اضطراب امتحان؛ اهمالکاری تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 245 |