تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,844,000 |
نگرش دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ایران نسبت به سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی در گرایش مدیریت اطلاعات | ||
دانش شناسی | ||
دوره 11، شماره 42، آذر 1397، صفحه 83-97 اصل مقاله (312.54 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم فتاحی* 1؛ نرگس محمدعلیپور2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تعیین نگرش دانشجویان نسبت به سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی در گرایش مدیریت اطلاعات. روش پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش نمونهگیری انجام نشده و جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی در گرایش مدیریت اطلاعات تمامی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ایران است. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و برای آزمون روایی محتوا و روایی سازه پرسشنامه و برازش مدل، از نرمافزار لیزرل استفاده و مشخص شد که پاسخها از برازش مطلوب برخوردار است. یافتهها: متوسط رتبه نگرش دانشجویان در مورد ضرورتِ وجوبی مفاهیم مرتبط با کارایی، اثربخشی، بهرهوری و محتوای سرفصل دروس: مبانی علم اطلاعات و دانششناسی (در حد زیاد)؛ کتابخانهها و جامعه اطلاعاتی (در حد زیاد)؛ روش تحقیق (در حد زیاد)؛ سمینار تحقیق (در حد متوسط)؛ آمار در علم اطلاعات و دانششناسی (در حد زیاد)؛ روشهای بازنمایی اطلاعات (در حد زیاد)؛ ذخیره و بازیابی اطلاعات (در حد زیاد)؛ معماری پایگاههای اطلاعاتی (در حد متوسط)؛ نظامهای اطلاعات مدیریت (در حد متوسط)؛ مدیریت دانش سازمانی (در حد زیاد)؛ و ارزشیابی نظامها و خدمات اطلاعاتی (در حد متوسط) است. نتیجهگیری: دانشجویان مورد پیمایش، به نحو بارزی معتقدند که سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی در گرایش مدیریت اطلاعات نیاز به بازنگری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامههای درسی؛ طرح درس؛ علم اطلاعات و دانششناسی؛ مدیریت اطلاعات؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
امینی، ع. (1389). تحلیلمحتوایدروسمقطعکارشناسیارشدرشتهکتابداریواطلاعرسانی وانطباقآنبانیازهایکنونی کتابدارانواطلاعرسانان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز. باقری، م. (1384). ضرورت بازنگری در برنامه آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاههای ایران (دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد). اندیشههای نوین تربیتی، 1(2 و 3)، 57-70. بناگر، ف. (1394). میزان انطباق میان محتوای دروسرشتههای برنامهریزی درسیو برنامهریزی آموزشی دوره کارشناسی ارشد بانیازهایآموزشی دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران. بهرامبیگی، م. (1391). ویژگیهای مطلوب در تدوین سرفصل درسی دانشگاهی با نقد بر سرفصلهای درسی رشته زبان فرانسه. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 16(25)، 44-58. ثابتنسب، م.ش. (1394). ارزیابی سرفصلهای دروس تخصصی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و ارائه موارد پیشنهادی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، بوشهر. حسنزاده، م. (1393). بازنگری در علم اطلاعات و دانششناسی. کلیات کتاب ماه اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، 17 (6)، 3-6. دایی، ع.؛ رحیمی، ع.؛ زارعفراشبندی، ف. (1395). میزان تفاوت و شباهت سرفصل رسمی مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با سرفصلهای مشابه آن در ایران (یک مطالعه تطبیقی). فصلنامه مدیریت سلامت، ۱۹ (۶۶)، ۳۱-۴۶. شهبازی، ر.؛ فهیمنیا، ف.؛ حکیمزاده، ر.؛ فدایی، غ.ر. (1394). تحلیل سرفصلهای برنامههای درسی کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس فرصتهای شغلی نوظهور مبتنی بر فناوری اطلاعات در بازار کار جهانی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2 (70)، 103-140. صالحی، ص. (1389). بررسینگرشدانشجویاندورهتحصیلاتتکمیلیدانشگاهکردستانبهتحقیق وارتباطآنباخودکارآمدیدرتحقیق. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش برنامهریزی آموزشی، دانشگاه کردستان، کردستان. صفوی، ز.؛ مرادی، خ. (1392). چالشها و موانع ترغیب دانشآموختگان رشته کتابداری و اطلاعرسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2 (2)، 55-66. علیمحمدی، د. (1390). تاریخچه آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در ایران به روایت یک استاد. کتاب ماه کلیات، 14 (9)، 38-41. فتاحی، ر.ا. (1379). الگویی برای بازنگری و تجدید ساختار آموزشهای کتابداری و اطلاعرسانی در ایران با توجه به تحولات جدید در محیط اطلاعاتی. کتابداری و اطلاعرسانی، 9، 21-44. فتاحی، ر.ا.؛ دیانی، م.ح.؛ پریرخ، م.؛ داورپناه، م.ر.؛ آزاد، ا.ال. (1384). طرح پژوهشی مشخصات کلی برنامه پیشنهادی و سرفصل درسهای دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) علوم کتابداری و اطلاعرسانی برای دو گرایش: مدیریت اطلاعات و مدیریت فنّاوری اطلاعات. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. فرخی، ف.؛ گلمکانی، ن.؛ تفضلی، م. (1389). نگرش دانشجویان مقطع کارشناسی در مورد امتحان جامع مامایی در دانشکده پرستاری مامایی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10 (4)، 410-416. فردانش، ه. (1378). سرفصلها و جایگاه آنها در برنامهریزی آموزش عالی کشور. سخن سمت، 4 (5)، 46-49. تهران: مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان «سمت». مختاری، ح. (1384). برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد. فصلنامه کتاب، 62، 25-32. نصیری، م.؛ حسینپور، م.؛ معرفزاده، ع. (1390). بررسی سرفصل برنامه تحصیلی دوره کاردانی رشته کتابداری و اطلاعرسانی در آموزش عالی ایران. پژوهش در برنامهریزی درسی ایران، 2 (4)، 77-88. یزدانیار، م. (1391). تأثیر برنامههای درسی رشته حسابداری مقطع کارشناسی بر کارایی حسابداران (شهر تهران). پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران. Ganaie, Shabir A. (2012). Curriculum of graduate courses in library and information science schools of northern India: An analysis. Trends in Information Management (TRIM), 8(1), 32-42.
Siddiqui, S. & Walia, Paramjeet K. (2013). A Comparative analysis of library and information science post graduate education in India and UK. Library Philosophy and Practice (e-journal), 941.Available at: http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/941.
Wang, R. (2016). Case study of curriculum system in American Ischool: Curriculum system study of school of information studies Syracuse University in resent 6 years. Proceedings of the 7th Asia-Pacific conference on library and information education and practice innovation in library & information science in the age of big data, November 3-4, (pp.702-710). China: Nanjing Agricultural University, Nanjing University of Science & Technology. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |