| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,571,682 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,790 |
شناسایی مولفههای موثر بر شایستگی حرفهای مدیران مدارس از دید متخصصان آموزشوپرورش | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| دوره 15، شماره 64، آذر 1399، صفحه 127-142 اصل مقاله (402.94 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهرداد ابراهیمپور* 1؛ مسلم چرابین2؛ احمد اکبری3؛ احمد زندهدل4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران(نویسنده مسئول) rolirolya@gmail.com | ||
| 2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
| 3استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران | ||
| 4استادیار، گروه آمار، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
| چکیده | ||
| توسعه حرفهای مدیران مدارس به دلیل نقش آن در توسعه حرفهای معلمان، بهبود فرایند یاددهی و یادگیری و موفقیت دانشآموزان ضرورتی اجتنابناپذیر است. هدف این پژوهش شناسایی مولفههای موثر بر شایستگی حرفهای مدیران مدارس از دید متخصصان آموزشوپرورش بود. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجر کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان آموزشوپرورش در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد 15 نفر از آنها طبق اصل اشباع نظری با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده و دادهها طبق رویکرد گراند تئوری با روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مولفههای موثر بر شایستگی حرفهای مدیران مدارس شامل پنج مقوله اصلی و هفده مقوله فرعی (زیرمقوله) بود. مقولههای اصلی شامل مهارتهای انسانی (یک زیرمقوله شاخصهای انسانی)، مهارتهای ادراکی (یک زیرمقوله اکتساب مهارتهای ادراکی)، شاخصهای روانی و ذهنی- اخلاقی (دو زیرمقوله شاخصهای شناختی و ذهنی و اخلاقیات)، مهارتهای مدیریتی (یازده زیرمقوله مدیریت ارتباطات درونسازمانی، مدیریت ارتباطات برونسازمانی، رهبری فرایندهای یاددهی و یادگیری، برنامهریزی، رفتار سازمانی، نظارت بر پژوهش، منابع مالی و تجهیزات، توسعه کارکنان، نظارت بر تغییرات و تحولات درونسازمانی، ارزشیابی و کنترل و تخصص و مهارت فناوری) و دانش تخصصی (دو زیرمقوله دانش فنی و دانش عمومی) بودند. با توجه به نتایج، برنامهریزی برای بهبود شایستگی حرفهای مدیران مدارس بر اساس مقولههای اصلی و فرعی آن ضروری است، لذا با آموزش مقولههای اصلی و فرعی میتوان گام موثری در ارتقای شایستگی حرفهای آنان برداشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شایستگی حرفهای؛ مدیران؛ مدارس؛ آموزشوپرورش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 765 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 385 |
||