تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,232 |
معناشناسی «ابلیس» در قرآن کریم | ||
نامه الهیات | ||
دوره 12، شماره 46، خرداد 1398 | ||
نویسندگان | ||
حشمت السادات باقرنژاد* 1؛ طیبه اکبری راد2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث- واحد تهران شمال | ||
2استادیار دانشکدة الهیات و معارف اسلامی- واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
واژه ابلیس یازده بار در قرآن کریم به کار رفته است. واژه مقابل ابلیس، «مَلَک» می باشد که به صورت جمع "ملائکه" به کار رفته است. تقابل بین ابلیس و ملک در خلقت و در عملکرد است. علت رانده شدن ابلیس از درگاه الهی سرپیچی از فرمان خداوند است که در لباس استکبار و حسد ظاهر شده است. قرآن کریم نافرمانی ابلیس را، سجده نکردن به آدم علیه السلام مطرح میکند. واژه جانشین ابلیس، شیطان است. حوزه معنایی ابلیس محدود به یک معنا است و اسم خاص برای موجود پلیدی است که به آدم علیه السلام سجده نکرد. لفظ شیطان وجوه معنایی متفاوتی دارد که عبارت است از: ابلیس، جن، جنود انسی و جنی ابلیس، نام عام برای هر موجود شر، سران منافقان، مارها، طاغوت و عامل بیماری. وجه معنایی ابلیس برای لفظ شیطان، بیشترین آیات را به خود اختصاص داده است و شیطان به دلیل غلبه استعمال، بیشتر به ابلیس اطلاق میگردد. غَرور و وسواس خنّاس، واژگان جانشین شیطان در قرآن کریم میباشند. عصیانگر، خوار کننده انسان، دعوت کننده به آتش دوزخ، دشمن آشکار، عاری از خیر و .... از ویژگی های شیطان است. نپذیرفتن ولایت شیطان، پرهیز از غذای حرام، استعاذه، ایمان و توکل واقعی، اخلاص، یاد خدا ، فضل و رحمت الهی، موانع نفوذ و تسلط شیطان بر انسان می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابلیس؛ شیطان؛ قرآن؛ معناشناسی؛ وسواس خنّاس | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 761 |