| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,559,367 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,901 |
شاهرخنامه: منظومۀ حماسی یا تغزلی؟ | ||
| تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
| دوره 12، شماره 44، تیر 1399، صفحه 13-40 اصل مقاله (4.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2020.675974 | ||
| نویسندگان | ||
| الهام شیرازی1؛ محمد حسین کرمی* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| 2استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| شاهرخنامه، منظومهای حماسی-تاریخی از شاعر توانای قرن دهم هجری، میرزامحمد قاسمی گنابادی است. موضوع این مثنوی، شرح نبردها، سفرها و عدالتورزیهای شاهرخ تیموری از زمان برتختنشستن تا مرگ اوست. در این نوشته ضمن معرفی اجمالی شاعر، ویژگیهای سبک شناسی شعر وی را با شیوۀ لایه ای ( در سه سطح زبانی، ادبی و فکری) تبیین کرده و به این نتیجه رسیده ایم که علاوه بر مضامین حماسی بسیاری از ابیات شاهرخ نامه متفاوت با فضای حماسی منظومه است؛ به همین روی این اثر منظومه ای رزمی_بزمی است که وجود بتان زیبارو در صحنه های نبرد و حتی آوردن ساقی نامه در انتهای هر موضوع، این ویژگی را برجسته تر ساخته است. قاسمی شیوه ای تازه در حماسه سرایی به وجود آوردهاست. نگارندگان با بررسی دقیق ابیات و حوادث داستان ها به این مطلب رسیدند که شاهرخنامه ترکیبی از حماسه، تاریخ و غناست. بازی های واژگانی قاسمی نشان از تسلط او بر لغات و وزن شعر است. تصویر آفرینی های قاسمی مهارت وی بر فضا، خیال و معنا را نشان میدهد و حد کمال آن کاربرد واژه ها، اصطلاحات و تصاویر تغزلی برای بیان ماجراهای حماسی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبک شناسی؛ شعر حماسی؛ تغزل؛ شاهرخ نامه؛ قاسمی گنابادی | ||
| مراجع | ||
|
کتاب ها
مقالات
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |
||