تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,859 |
شناسایی عوامل موثر برتوسعه کسبوکارهای زنجیرهای روستایی (مطالعه موردی: روستاهای منتخب شهرستان کاشان) | ||
مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی | ||
مقاله 14، دوره 16، شماره 3، مهر 1400، صفحه 649-666 اصل مقاله (1.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا سادات موسوی1؛ ابوتراب علیرضایی* 2؛ اشرف شاه منصوری3؛ امیررضا علیزاده مجد4 | ||
1دانش آموخته دکتری تخصصی کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه کارآفرینی، قزوین، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت صنعتی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران | ||
4دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان –پرند تهران | ||
چکیده | ||
خبرگان و متخصصان کسبوکار براین باور هستند که ساختن و حفظ یک برند قدرتمند کارآفرینانه جهت رشد، دوام و ماندگاری یک کسبوکار در محیطهای رقابتی و پیچیده امروزی از اهمیتی فوقالعاده حیاتی برخوردار است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها، آمیخته اکتشافیمیباشد. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته، گروه کانونی و گروهبندی خبرگان و در بخش کمی از معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS استفاده شد. براین اساس ابتدا مؤلفههای کسب وکارهای روستایی شناسایی شد و تحت عنوان مدلی پیشنهاد گردید. به منظور بررسی پایایی مدل اندازهگیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که مدل پیشنهادی دارای ۴ بعد محرک بازاری، بستر سکونتگاهی، بافتار و کارآفرینی می باشد. بر اساس پژوهش حاضر میتوان گفت که بهمنظور شناسایی عوامل موثر توسعه کسب و کار زنجیره ای روستایی لازم است هر کسب و کار پس از شناخت وضع موجود خود، بر اساس ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل حاضر اقدام به برنامهریزی استراتژیک در تمام سطوح خود نماید و با توسعه ساختار حمایتی، به تقویت ارتباط بهینه با ذینفعان بهخصوص صنعت با در نظر گیری نقش سکونتگاه ها بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
"کسب و کار زنجیره ای"؛ "کسب و کار روستایی"؛ "توسعه کسب و کار" | ||
مراجع | ||
احمدی، پرویز، خدامی، سهیلا. (1391). مدیریت استراتژیک برند، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول.
ارجاعی، مرضیه مرادنژادی، همایون سالورزی، محمد قاسمی، یارمحمد. (1395). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر ایجاد خوشه های کسب و کار روستایی در شهرستان چرام، مقاله پژوهشی، دوره7،شماره3،ص507-515.
ارشدی ابیانه، مشهد. (1388). راهنمای اسناد گردشگری کاشان. انتشارات محتشم.
ایمانی، بهرام ناصری، علی آرامی، ابراهیم. (1397). بررسی اثربخشی شاخص ها و زمینه های کارآفرینی روستایی بر توسعه بهینه کارآفرینی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای اردبیل) مطالعات برنامه ریزی سکونت انسانی، دوره 13، شماره 4، صص 1055-1043
بهاری، نادر، آقازاده، هاشم، روشندل، طاهر و صادقی، شهرام. (1396). طراحی مدل برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی (مطالعه موردی: شهرستان گرمی): توسعه کارآفرینی، 2(10)، 240-221.
حبیبی کوشکوهی، حسین; منشی زاده، رحمت الله; رضویان، محمدتقی. (1398). تبیین نقش گردشگری در کارآفرینی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای املش و رودسر)، مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه انسانی، 14(2)، 319-305.
خداداد حسینی، سید حمید، گلابی، امیرمحمد; یداللهی، جهانگیر. (1393). طراحی مدل فرآیند برندسازی کارآفرینانه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنایع غذایی: فصلنامه مدیریت برند، 1(1)، 13-45.
خزاعی، رضا; آزاد ارمکی، امیر. (1397). کویر بهشتی، انتشارات دانشگاه کارآفرین، تهران
دلجویی شهیر، جواد، غلامی مبارک آبادی، رقیه و سلمان نژاد، عبدالله. (1397). توسعه و توانمندسازی کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک و متوسط با نگاهی به وضعیت کارآفرینی در استان گیلان با استفاده از رویکرد SWOT: مطالعات کاربردی جدید در مدیریت و اقتصاد، 1(2)، 34-53.
زینتی فخرآباد، حسین، بخا، فاطمه. (1395)، بررسی قابلیت های توسعه مشاغل خانگی در فرآیند توانمندسازی زنان روستایی (مطالعه موردی شهر کرج)، ایده های نو در علم و فناوری، 1(3)، 26-38.
سهیلی، میلاد. مرادی نژاد، همایون، مهدی زاده، حسین، سالورزی، محمد (1395). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ایجاد خوشه های کسب و کار کشاورزی در مناطق روستایی سیروان و چاردول. سومین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، راه حل ها و چالش ها با محوریت کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری، تبریز، دبیرخانه دائمی کنفرانس،12-25.
شریف زاده، محمد شریف، عبدالله زاده، غلامحسین، ژیور، رقیه. (1397)، نقش خوشه های صنعتی کشاورزی در توسعه کسب و کار روستایی در استان مازندران، مجله اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 7(24)، 247-227.
شفیعی، زاهد، بابایی همتی، روشن، دلاور، شیما. (1396)، بررسی نقش توسعه و مدیریت برند گردشگری غذایی در توسعه پایدار گردشگری (مطالعه موردی: شهر رشت)، مجله میراث گردشگری، 2(7)، 61-84
شیرزاد، محمد؛ آمار، تیمور; مولایی هشجین، نصرالله; الهیاری، محمد صادق. (1397). تبیین نقش سیاست های حمایتی کشاورزی در تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان ماسال پس از انقلاب اسلامی، مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه انسانی، 14(1)، 1-18
شیرکوند، سعید، خانلری، امیر، حسینی، مهسا. (1396). تأثیر ابعاد شخصیت برند بر تصویر برند و وفاداری مشتری، مجله دیدگاه مدیریت بازرگانی، 30، 33-47
طالقانی، غلامرضا، حکی بنه کهل، مرتضی، ذبیحی چمنه، محسن. (1397). کارآفرینی و مدیریت بازرگانی در روستا، مشاهدات علم، چاپ اول.
طباطبایی نسب، محمد، نوری، ابوالفضل و ابراهیم زاده، رضا. (1393). پیاده سازی استراتژی برندسازی بر اساس ابعاد سطح فردی، مدل روانشناسی مصرف کننده برند: مجله مدیریت برند، 1(1)، 101-125.
فشارکی، فرزاد، صحت، سعید و موسوی، سید محسن. (1396). بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد کسب و کار از طریق برندسازی، پژوهش مدیریت استراتژیک، 66، 57-79.
کاویانی، ابوطالب رحمانی، بیژن رضویان، محمدتقی، البور، عباس. (1397). نهالستان و هر تجارت فارسی محور دیگر در دبی. مجله تکامل جدید در فصول انسانی ، چاپ دوم
کربلایی حاجی اولی، حسن، فرهنگی، علی اکبر، سلطانی فر، محمد، دلاور، علی و گرانمایه پور، علی. (1396). رابطه برندسازی روزنامه های اقتصادی با رضایت مشتری در کلانشهر ایران، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 4(2)، 111-122
مشبکی، اصغر; صادقیانی، فرشاد؛ صادقیانی، ایوب. (1394). ارزش ویژه برند با رویکردی به بازار ایران، تهران: انتظارات بازاریابی، چاپ اول
ملائی هشجین، نصرالله; حسین نژاد، معصومه. (1391). نقش مسکن روستایی کوهستانی و کوهستانی در توسعه پایدار روستاهای غرب مازندران (رامسر- تنکابن)، مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه انسانی، 7(18)، 1-17.
منصوری فر، مهران. (1397). برندسازی یا برندسازی چیست: همه آنچه برای ایجاد یک برند باید بدانید.
وب سایت اطلاعات خوشه کسب و کار صنعتی، (1397). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |