تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,895 |
اثربخشی آموزش معلمان در مدیریت مؤثر کلاس درس بر درگیری تحصیلی رفتاری و شناختی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان | ||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
دوره 13، شماره 51، آذر 1399، صفحه 51-72 اصل مقاله (657.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2020.1889674.2097 | ||
نویسندگان | ||
طاهره حیدری لقب1؛ علی اکبر امین بیدختی* 2؛ سیاوش طالع پسند3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیرت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه مداخله آموزش معلمان در مدیریت مؤثر کلاس درس بر درگیری تحصیلی شناختی و رفتاری دانشآموزان بود. پژوهش به شیوه آزمایشی. طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن دارای سابقه زیر 10 سال و دانشآموزان کلاسهای درس آنها در دوره دوم (پایههای چهارم تا ششم) مدارس ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی(98-97) بود. شرکتکنندگان در برنامه مداخله32 نفر از معلمان و دانشآموزان کلاس درسشان بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل(16 نفر برای هر گروه) تقسیم شدند. برنامه مداخله آموزشی مدیریت مؤثر کلاس برای معلمان گروه آزمایش طی 15 جلسه دوساعته اجرا شد. کلیه دانشآموزان در کلاسهای درس هر دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (2011 ) را به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل و تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازههای تکراری چند متغیری با کمک نرمافزارspss21 انجام و دادهها به صورت دوماهه پیگیری شدند. یافتهها نشان داد آموزش معلمان در مهارتهای مدیریت کلاس درس منجر به افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان در ابعاد درگیری تحصیلی رفتاری و شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میشود(p < .001).. همچنین آموزش در طی یک دوره زمانی دوماهه پایدار بود. با توجه به نتایج میتوان مطرح کرد که آموزش مدیریت مؤثر کلاس درس بر افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان در کلاس درس اثر مثبت دارد. در مجموع نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت آموزش مدیریت کلاس درس در بهبود درگیری تحصیلی دانشآموزان میباشد | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معلمان؛ مدیریت کلاس درس؛ درگیری تحصیلی؛ درگیری رفتاری؛ درگیری شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 703 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 472 |