تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
نظامهای مغزی-رفتاری و احساس تنهایی: نقش واسطهای اضطراب اجتماعی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
دوره 17، شماره 65، مهر 1399، صفحه 3-14 اصل مقاله (770.34 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پوریا حیدری1؛ محترم نعمت طاوسی* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-جنوب | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای اضطراب اجتماعی در رابطه بین نظامهای مغزیـ رفتاری و احساس تنهایی با طرح همبستگی انجام شد. 479 دانشجوی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران (293 زن، 186 مرد) با روش نمونهبرداری چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه احساس تنهایی ایرانی (رحیمزاده، 1390)، سیاهه هراس اجتماعی (کانر و دیگران، 2000) و مقیاسهای نظام بازداری رفتاری/ فعالسازی رفتاری (کارور و وایت، 1994) پاسخ دادند. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد اثر مستقیم نظامهای بازداری رفتاری و جنگـ گریزـ بهت بهصورت مثبت و اثر مستقیم نظام فعالسازی رفتاری بهصورت منفی بر اضطراب اجتماعی، اثر مستقیم اضطراب اجتماعی و نظام جنگـ گریزـ بهت بهصورت مثبت و اثر مستقیم نظام فعالسازی رفتاری بهصورت منفی بر احساس تنهایی معنادار است، اما اثر مستقیم نظام بازداری رفتاری بر احساس تنهایی معنادار نیست. همچنین، اثر غیرمستقیم نظام بازداری رفتاری و نظام جنگـ گریزـ بهت بهصورت مثبت و اثر غیرمستقیم نظام فعالسازی رفتاری بهصورت منفی بر احساس تنهایی با واسطه اضطراب اجتماعی معنادار بود. افزون بر آن، نتایج آشکار کرد اضطراب اجتماعی در رابطه بین نظامهای مغزیـ رفتاری و احساس تنهایی نقش واسطهای دارد و 21 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی از طریق نظامهای مغزیـ رفتاری، و 27 درصد از واریانس احساس تنهایی از طریق نظامهای مغزیـ رفتاری و اضطراب اجتماعی تبیینپذیر است. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت با کاهش اضطراب اجتماعی در افرادی که از حساسیت بیشتر نظام بازداری رفتاری برخوردارند، تجربه احساس تنهایی کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس تنهایی؛ اضطراب اجتماعی؛ نظامهای مغزیـ رفتاری؛ نظام بازداری رفتاری؛ نظام فعالسازی رفتاری؛ نظام جنگـ گریزـ بهت | ||
مراجع | ||
حسنوند عموزاده، م. (1395). بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26(139)، 177 -166. رحیمزاده، س. (1390). ساختار عاملی و مدلی برای احساس تنهایی در دانشجویان. رساله دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. صفارینیا، م. و شاهنده، م. (1393). پایایی و روایی پرسشنامه ترس مرضی اجتماعی در دانشجویان دانشگاههای اهواز. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 20(2)، 178 -170. عبدالهی مجارشین، ر.، بخشیپور، ع. و محمودعلیلو، م. (1391). پایایی و روایی مقیاس نظامهای بازداری و فعالسازی رفتاری (BIS/BAS) در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناسی، 7(28)، 139 -123. مکوند حسینی، ش.، نجفی، م. و خالقی، ر. (1396). رابطه سیستمهای مغزی- رفتاری و عواطف با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. فصلنامه علمیـ پژوهشی عصب روانشناسی، 10(3)، 80 -63.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). Washington, DC: American Psychiatric Association. Amiri, M., Taheri, E., Mohammadkhani, P., & Dolatshahi, B. (2017). The study of predictive model of social anxiety, based on behavioral inhibition and cognitive factors. Journal of Fundamentals of Mental Health, 19(1), 45-51. Antony, M. M., Coons, M. J., McCabe, R. E., Ashbaugh, A., & Swinson, R. P. (2006). Psychometric properties of the social phobia inventory: Further evaluation. Behaviour Research and Therapy, 44(8), 1177-1185. Badcock, J. C., Shah, S., Mackinnon, A., Stain, H. J., Galletly, C., Jablensky, A., & Morgan, V. A. (2015). Loneliness in psychotic disorders and its association with cognitive function and symptom profile. Schizophrenia Research, 169(1-3), 268-273. Barreto, M., Victor, C., Hammond, C., Eccles, A., Richins, M. T., & Qualter, P. (2020). Loneliness around the world: Age, gender, and cultural differences in loneliness. Personality and Individual Differences, 110066. Beidel, D., Le, T.-A., & Willis, E. (2019). Social anxiety disorder: An update on diagnostics, epidemiology, etiology, assessment, treatment, unanswered questions, and future directions. In S. N. Compton, M. A. Villabø & H. Kristensen, (Eds.), Pediatric anxiety disorders (pp. 201-223). Academic Press. Beutel, M. E., Klein, E. M., Brähler, E., Reiner, I., Jünger, C., Michal, M., Wiltink, J., Wild, P. S., Münzel, T., Lackner, K. J., & Tibubos, A. N. (2017). Loneliness in the general population: Prevalence, determinants and relations to mental health. BMC Psychiatry, 17, Article 97. Cacioppo, S., Grippo, A. J., London, S., Goossens, L., & Cacioppo, J. T. (2015). Loneliness: Clinical import and interventions. Perspectives on Psychological Science, 10(2), 238-249. Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 319-333. Cavanaugh, A. M., & Buehler, C. (2015). Adolescent loneliness and social anxiety. Journal of Social and Personal Relationships, 33(2), 149-170. Chang, E. C., Kahle, E. R., Yu, E. A., & Hirsch, J. K. (2014). Behavioral Inhibition System and Behavioral Activation System (BIS/BAS) motives and loneliness as predictors of eating disturbances in female college students: Interpersonal context matters. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(3), 250-269. Clark, D. M. T., Loxton, N. J., & Tobin, S. J. (2015). Multiple mediators of reward and punishment sensitivity on loneliness. Personality and Individual Differences, 72, 101-106. Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope, & F. R. Schneier (Eds.), Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment (pp. 69-93). New York: Guilford Press. Clauss, J. A., & Blackford, J. U. (2012). Behavioral inhibition and risk for developing social anxiety disorder: A meta-analytic study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51(10), 1066-1075. Connor, K. M., Davidson, J. R. T., Churchill, L. E., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry, 176(4), 379-386. Diehl, K., Jansen, C., Ishchanova, K., & Hilger-Kolb, J. (2018). Loneliness at universities: determinants of emotional and social loneliness among students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(9), 1865. Djukanović, I., Sorjonen, K., & Peterson, U. (2014). Association between depressive symptoms and age, sex, loneliness and treatment among older people in Sweden. Aging & Mental Health, 19(6), 560-568. Dornbach-Bender, A., Ruggero, C. J., Smith, P., Schuler, K., Bennett, C. B., Neumann, C. S., & Callahan, J. L. (2020). Association of behavioral activation system sensitivity to lower level facets of positive affect in daily life. Personality and Individual Differences, 152, 109570. Epkins, C. C., & Heckler, D. R. (2011). Integrating etiological models of social anxiety and depression in youth: Evidence for a cumulative interpersonal risk model. Clinical Child and Family Psychology Review, 14(4), 329-376. Fung, K., Paterson, D., & Alden, L. E. (2017). Are social anxiety and loneliness best conceptualized as a unitary trait? Journal of Social and Clinical Psychology, 36(4), 335-345. Gable, S. L. (2006). Approach and avoidance social motives and goals. Journal of Personality, 74(1), 175-222. Gray, J. A. (1976). The behavioural inhibition system: A possible substrate for anxiety. In M. P. Feldman & A. M. Broadhurst (Eds.), Theoretical and experimental bases of behaviour modification. London: Wiley. Gray, J. A. (1982). The neuropsychology of anxiety: An enquiry into the functions of the Septo-Hippocampel system. New York: Oxford University Press. Gray, J. A., & McNaughton, N. (2000). The neuropsychology of anxiety: An enquiry into the functions of the septo-hippocampal system (2nd ed.). New York: Oxford University Press. Heidari, P., & Nemattavousi, M. (2020). Behavioral inhibition/activation systems and self-esteem with depression: The mediating role of social anxiety. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 1-15. Heym, N., Ferguson, E., & Lawrence, C. (2008). An evaluation of the relationship between Gray’s revised RST and Eysenck’s PEN: Distinguishing BIS and FFFS in Carver and White’s BIS/BAS scales. Personality and Individual Differences, 45(8), 709-715. Hofmann, S. G. (2007). Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cognitive Behaviour Therapy, 36(4), 193-209. Howarth, M., & Forbes, M. (2015). Examining self-verification processes in social anxiety. The Cognitive Behaviour Therapist, 8, 1-14. Hundt, N. E., Brown, L. H., Kimbrel, N. A., Walsh, M. A., Nelson-Gray, R., & Kwapil, T. R. (2013). Reinforcement sensitivity theory predicts positive and negative affect in daily life. Personality and Individual Differences, 54(3), 350-354. Hysing, M., Petrie, K. J., Bøe, T., Lønning, K. J., & Sivertsen, B. (2020). Only the lonely: A study of loneliness among university students in Norway. Clinical Psychology in Europe, 2(1), 1-16. Ito, R., Kobayashi, N., Yokoyama, S., Irino, H., Takebayashi, Y., & Suzuki, S. I. (2019). Interaction effects of behavioral inhibition system/behavioral activation system and cost/probability biases on social anxiety. Frontiers in Psychology, 10, 2536. Kahn, J. H., Hessling, R. M., & Russell, D. W. (2003). Social support, health, and well-being among the elderly: What is the role of negative affectivity? Personality and Individual Differences, 35(1), 5-17. Kimbrel, N. A. (2008). A model of the development and maintenance of generalized social phobia. Clinical Psychology Review, 28(4), 592-612. Kimbrel, N. A., Mitchell, J. T., & Nelson-Gray, R. O. (2010). An examination of the relationship between Behavioral Approach System (BAS) sensitivity and social interaction anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 24(3), 372-378. Kimbrel, N. A., Nelson-Gray, R. O., & Mitchell, J. T. (2012). BIS, BAS, and bias: The role of personality and cognitive bias in social anxiety. Personality and Individual Differences, 52(3), 395-400. Kline, R. B. (2015). Principles and practices of structural equation modeling (4th ed.). New York: Guilford Press. Levine, M. P. (2012). Loneliness and eating disorders. The Journal of Psychology, 146(1-2), 243-257. Lim, M. H., Rodebaugh, T. L., Zyphur, M. J., & Gleeson, J. F. M. (2016). Loneliness over time: The crucial role of social anxiety. Journal of Abnormal Psychology, 125(5), 620-630. Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-855. Maričić, A., & Štambuk, M. (2015). The role of loneliness in the relationship between social anxiety and subjective well-being: Using the Social Phobia Inventory (SPIN) as a measure. Drustvena Istrazivanja, 24(3), 407-426. Marks, I. M., & Gelder, M. G. (1966). Different ages of onset in varieties of phobia. American Journal of Psychiatry, 123(2), 218-221. Matthews, T., Danese, A., Wertz, J., Odgers, C. L., Ambler, A., Moffitt, T. E., & Arseneault, L. (2016). Social isolation, loneliness and depression in young adulthood: A behavioural genetic analysis. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 51(3), 339-348. Meltzer, H., Bebbington, P., Dennis, M. S., Jenkins, R., McManus, S., & Brugha, T. S. (2012). Feelings of loneliness among adults with mental disorder. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 48(1), 5-13. O’Day, E. B., Morrison, A. S., Goldin, P. R., Gross, J. J., & Heimberg, R. G. (2019). Social anxiety, loneliness, and the moderating role of emotion regulation. Journal of Social and Clinical Psychology, 38(9), 751-773. Piccirillo, M. L., Taylor Dryman, M., & Heimberg, R. G. (2016). Safety behaviors in adults with social anxiety: Review and future directions. Behavior Therapy, 47(5), 675-687. Ponzetti, J. (1990). Loneliness among college students. Family Relations, 39(3), 336-340. Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35(8), 741-756. Richardson, T., Elliott, P., & Roberts, R. (2017). Relationship between loneliness and mental health in students. Journal of Public Mental Health, 16(2), 48-54. Rico-Uribe, L. A., Caballero, F. F., Martín-María, N., Cabello, M., Ayuso-Mateos, J. L., & Miret, M. (2018). Association of loneliness with all-cause mortality: A meta-analysis. PLOS ONE, 13(1), e0190033. Rook, K. (1996). Toward a more differentiated view of loneliness. In S. Duck (Ed.), Handbook of personal relationships: Theory research and interventions (2nd ed.). New York: John Wiley & Sons. Schulz, A., Bergen, E., Schuhmann, P., & Hoyer, J. (2015). Social anxiety and loneliness in adults who solicit minors online. Sexual Abuse: A Journal of Research and Treatment, 29(6), 519-540. Serrano-Ibáñez, E. R., Ramírez-Maestre, C., López-Martínez, A. E., Esteve, R., Ruiz-Párraga, G. T., & Jensen, M. P. (2018). Behavioral inhibition and activation systems, and emotional regulation in individuals with chronic musculoskeletal pain. Frontiers in Psychiatry. Retrieved 10 March, 2020, fromhttps://www.frontiersin.org/articles/10.3389/ Stoeber, J., & Corr, P. J. (2015). Perfectionism, personality, and affective experiences: New insights from revised Reinforcement Sensitivity Theory. Personality and Individual Differences, 86, 354-359. Swann, W. B. (2012). Self-verification theory. In P. A. M. Van Lange, A. W. Kruglanski, & E. T. Higgins (Eds.), Handbook of theories of social psychology (Vol. 2, pp. 23-42). Thousand Oaks, CA: Sage Publications Ltd. Valentiner, D. P., Skowronski, J. J., McGrath, P. B., Smith, S. A., & Renner, K. A. (2011). Self-verification and social anxiety: Preference for negative social feedback and low social self-esteem. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 39(5), 601-617. Van Roekel, E., Ha, T., Verhagen, M., Kuntsche, E., Scholte, R. H. J., & Engels, R. C. M. E. (2015). Social stress in early adolescents’ daily lives: Associations with affect and loneliness. Journal of Adolescence, 45, 274-283. Viana, A. G., & Gratz, K. L. (2012). The role of anxiety sensitivity, behavioral inhibition, and cognitive biases in anxiety symptoms: Structural equation modeling of direct and indirect pathways. Journal of Clinical Psychology, 68(10), 1122-1141. Wilbert, J. R., & Rupert, P. A. (1986). Dysfunctional attitudes, loneliness, and depression in college students. Cognitive Therapy and Research, 10(1), 71-77. Wright, K. B., King, S., & Rosenberg, J. (2014). Functions of social support and self-verification in association with loneliness, depression, and stress. Journal of Health Communication, 19(1), 82-99. Yanguas, J., Pinazo-Henandis, S., & Tarazona-Santabalbina, F. J. (2018). The complexity of loneliness. Acta bio-medica: Atenei Parmensis, 89(2), 302-314. Zargham Hajebi, M., Pourabdol, S., Beyki, M., & Sajjadpour, S. H. (2019). The role of brain/behavioral systems and emotional processing in predicting social anxiety of students. International Journal of School Health, 6(3), 1-7. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,938 |