| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,623,752 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,297,836 |
ارائه مدلی برای افزایش خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| دوره 15، شماره 64، آذر 1399، صفحه 107-126 اصل مقاله (765.21 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سودابه سادات موسوی1؛ معصومه اولادیان* 2؛ محمدنقی ایمانی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران | ||
| 2استادیار، گروه تعلیم و تربیت، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران(نویسنده مسئول)masomeoladian45201@iran.ir | ||
| 3استادیار، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای افزایش خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا تلفیقی (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و در بخش کمی دانشآموزان متوسطه دوره دوم منطقه 4 شهر تهران به تعداد 1649 نفر بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی 50 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی 308 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با کمک مرور پیشینه، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه محققساخته (21 گویه) جمعآوری که پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 86/0 بدست آمد. دادهها با روشهای آزمون تی تک نمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بر اساس نظرات خبرگان از میان هفت عامل فردی، مدرسه، اجتماعی، محیط فیزیکی، محیط یاددهی- یادگیری، تربیتی و خانوادگی، فقط سه عامل فردی، خانواده و مدرسه بر خلاقیت تاثیرگذار بودند. همچنین، نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که از میان سه عامل مذکور بهترتیب عاملهای فردی و مدرسه بر خلاقیت تاثیرگذار بودند و مدل برازش مناسبی داشت. دیگر یافتهها نشان داد که میزان خلاقیت دانشآموزان پایینتر از حد متوسط است. با توجه به یافتهها از طریق بهبود عوامل فردی و مدرسه و شاخصهای مرتبط با آنها میتوان میزان خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم را افزایش داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خلاقیت؛ دانشآموزان؛ دوره دوم متوسطه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |
||