| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,621,421 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,296,567 |
مدلیابی اهمالکاری تحصیلی، براساس طرحوارههای ناسازگار و ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری تنظیم هیجانی و خودتعیینگری در دانشآموزان | ||
| فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
| دوره 9، شماره 35، آبان 1399، صفحه 47-60 اصل مقاله (1.04 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا محتشمی* 1؛ حجت الله مرادی2؛ حسین بیگدلی3؛ فرشته افکاری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شمال تهران ، تهران ، ایران | ||
| 2دانشیار ، گروه روانشناسی ، دانشگاه امام حسین ، تهران ، ایران | ||
| 3استادیار ، گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران شرقی ، ایران | ||
| 4استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: اهمالکاری تحصیلی بیانگر تأخیر در فعالیتهای تحصیلی است که میتواند عمدی، اتفاقی و یا عادتی بوده و با عوامل متعددی مرتبط باشد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس طرحوارههای ناسازگار و ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری تنظیم هیجانی و خودتعیینگری در دانشآموزان انجام شد. روش: روش پژوهش توصیف از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال 99-1398 تشکیل داد. 350 نفر از دانش آموزان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، طرحوارههای ناسازگار یانگ )1998)، ویژگیهای شخصیتی مککری و کاستا (1985)، تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) و خودتعیین گری گاردیا، دسی و ریان (2000) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: براساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بهطور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که طرحوارههای ناسازگار و ویژگیهای شخصیتی هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق تنظیم هیجانی و خودتعیینگری در دختران دانش آموز با اهمالکاری تحصیلی رابطه دارند. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه بین تنظیم هیجانی و خودتعیینگری با اهمالکاری تحصیلی در دختران دانش آموز منفی و معنادار است. نتیجه گیری: توصیه میشود روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی برای کاهش اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان برنامه آموزشی مناسبی را تدوین کرده و راهکارهای بهبود طرحواره های ناسازگار، ویژگیهای شخصیتی، تنظیم هیجان و خودتعیینگری را به آنان آموزش دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اهمالکاری تحصیلی؛ طرحواره ناسازگار؛ شخصیت؛ تنظیم هیجانی؛ خودتعیینگری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 908 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 951 |
||