| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,632,387 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,303,364 |
بررسی رابطه هویت قومی و هویت ملی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه نظری شهرستان گنبدکاووس | ||
| علوم اجتماعی | ||
| دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 48، خرداد 1399، صفحه 50-36 اصل مقاله (532.34 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رضا یازرلو* 1؛ بتول سوسرایی2 | ||
| 1استادیار جامعه شناسی مسائل اجتماعی. گروه علوم اجتماعی. دانشگاه پیام نور. ایران. تهران | ||
| 2کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مشهد | ||
| چکیده | ||
| هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه هویت ملی و هویت قومی و بررسی وضعیت این دو متغیر بر اساس برخی متغیرها در بین دانش آموزان مقطع متوسطه نظری گنبدکاووس، با استفاده از رویکرد کمی و روش پیمایشی میباشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 364 نفر و با روش طبقه ای نسبی و خوشه ای انتخاب شده اند. چارچوب نظری این تحقیق بر پایه سه دسته نظریه پردازی هویت یعنی سطح خرد، میانه و کلان تنظیم شده است. سوال اصلی آنست که هویت ملی و قومی دانش آموزان گنبدی چه ارتباطی با همدیگر داشته و بر اساس برخی متغیرهای مستقل و جمعیت شناختی، هویت ملی و قومی آنان در چه وضعیتی قرار دارد؟ نتایج به دست آمده نشان می دهد پاسخگویان به مولفه های هویت ملی و قومی گرایش بالاتر از متوسط دارند و هویت ملی و قومی دانش آموزان بطور همزمان در وضعیت مطلوبی قرار داشته و رابطه متعارضی با همدیگر ندارند. بعلاوه رابطه مذکور در میان تمام گروههای قومی مورد بررسی نیز مثبت و مستقیم است. همچنین همبستگی متغیر احساس محرومیت نسبی با هویت ملی، معکوس و با هویت قومی مثبت و مستقیم است. ضرایب تحلیل مسیر نیز تایید کننده روابط فوق می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هویت؛ هویت ملی؛ هویت قومی؛ دانشآموزان مقطع متوسطه گنبد کاووس | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |
||