تعداد نشریات | 340 |
تعداد شمارهها | 6,870 |
تعداد مقالات | 56,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 47,735,348 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 36,998,092 |
چگونگی اعمال حاکمیتی دولت ج.ا.ایران در امور هوانوردی و چالش های آن | ||
تحقیقات حقوقی تطبیقی ایران و بین الملل | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 49، پاییز 1399، صفحه 25-50 اصل مقاله (679.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین محمدزاده قره باغ1؛ منصور جباری قره باغ ![]() | ||
1دانشجوی دوره دکترای رشته حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
2استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار گروه حقوق بین الملل، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، ایران | ||
چکیده | ||
امور هوانوردی هواپیمای کشوری در ایران به دلیل اهمیت و ارتباط آن با مسایل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجب شده است که دولت بعنوان قدرت عالی و برتر راساً به موضوع هوانوردی ورود نموده و این امور را به دست گرفته و از دو طریق حاکمیتی و تصدی گری انجام دهد. این تحقیق برآنست، ضمن بررسی اعمال حاکمیتی و بیان ایرادات و چالشهای پیش روی، بمنظور برون رفت از آنها، راهکار ارائه نماید. بر این مبناء، اعمال فوق باید در چارچوب اسناد بین المللی و مقررات داخلی صورت پذیرد. اما نه تنها در داخل قوانین و مقررات همپای مقررات بین المللی تصویب نگردیده اند، بلکه بعضاً دولت بر اساس مصالح و منافع خویش عمل می نماید و از سوی دیگر، تعدد نهادهای داخلی تاثیرگذار و ناهماهنگی آنها، جملگی موجبات تضعیف امنیت و ایمنی هوانوردی که از ارکان اصلی صنعت هوانوردی می باشند را بدنبال داشته است. بنابراین به منظور برون رفت از چالشهای داخلی و بین المللی، اقتضاء دارد، با ایجاد مقررات جدید و بازنگری قانون هواپیمایی کشوری و نیز اصلاح ساختار سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان یک نهاد مستقل و تخصصی و تقویت شورای عالی هواپیمایی کشوری و به حداقل رساندن نهادهای تاثیرگذار و هماهنگی تنگاتنگ بین آنها و واگذاری امور تصدی گری توسط دولت، در راستای تقویت اعمال حاکمیتی، نهایتاً موجبات تضمین امنیت و ایمنی هوانوردی فراهم، تا در بازدیدهای ایکائو، امور هوانوردی کشوری با مشکلی مواجه نگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
"تصدی گری"؛ "سازمان هواپیمایی کشوری"؛ "اعمال حاکمیتی"؛ "امنیت هوانوردی"؛ "ایمنی هوانوردی" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |