تعداد نشریات | 341 |
تعداد شمارهها | 6,871 |
تعداد مقالات | 56,691 |
تعداد مشاهده مقاله | 47,750,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 37,008,390 |
تاثیر طرحوارههای هیجانی مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی با میانجی پذیرش اجتماعی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه | ||
نشریه علمی روانشناسی اجتماعی | ||
دوره 8، شماره 56، پاییز 1399، صفحه 87-97 اصل مقاله (598.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طیبه رهسپار1؛ محمد خیر ![]() | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین تاثیر طرحوارههای هیجانی مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی با میانجی پذیرش اجتماعی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر داراب در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 2938 نفر بودند که تعداد 379 نفر از میان آنان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای طرحوارههای هیجانی لیهی، انگیزش تحصیلی والرند و همکاران و پذیرش اجتماعی کراون و مارلو بودند. دادهها با روش معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که طرحوارههای هیجانی مثبت بر پذیرش اجتماعی و انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و مثبت، طرحوارههای هیجانی منفی بر پذیرش اجتماعی و انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و منفی و پذیرش اجتماعی بر انگیزش تحصیلی تاثیر مستقیم و مثبت داشت. دیگر نتایج نشان داد که طرحواره هیجانی مثبت و منفی با میانجی پذیرش اجتماعی بر انگیزش تحصیلی تاثیر غیرمستقیم داشتند (05/0p <). متغیر پذیرش اجتماعی میانجی مناسبی بین طرحوارههای هیجانی مثبت و منفی با انگیزش تحصیلی بود. بنابراین، برای بهبود انگیزش تحصیلی دانشآموزان میتوان میزان طرحوارههای هیجانی مثبت و پذیرش اجتماعی را افزایش و میزان طرحوارههای هیجانی منفی را کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحوارههای هیجانی؛ انگیزش تحصیلی؛ پذیرش اجتماعی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |