تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,848 |
دولت تهی، چالش مدیریت دولتی نوین در ایران | ||
فصلنامه مدیریت توسعه و تحول | ||
دوره 12، شماره 42، آذر 1399، صفحه 1-10 اصل مقاله (809.41 K) | ||
نویسندگان | ||
رضا واعظی1؛ محبوبه رشیدی* 2 | ||
1استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(عهده دار مکاتبات) | ||
چکیده | ||
در اوایل دهه 1990، دولتهای دموکراتیک صنعتی، تغییرات بزرگی در ساختارهای دولتی و در رابطه بین دولت و جامعه داشتند. این مقاله با هدف بررسی این تغییرات و انتقادهای وارده بر آن با روش مطالعه اسنادی سعی در تعریف ماهیت تغییرات با استفاده از عبارت "دولت تهی" برای ثبت تغییراتی که رخ دادهاند، دارد. دولت تهی، در نقد کارآمدی مدیریت دولتی نوین، به عنوان یک اصطلاح برای توصیف ماهیت انتقال قدرت و تمرکززدایی خدمات از دولت مرکزی به هر دو دولت محلی و اشخاص ثالث- سازمانهای غیرانتفاعی و بنگاههای خصوصی- که به طور فزایندهای به نام دولت فعالیت میکنند مطرح شد. از آنجایی که، اهداف مترتب بر دولتها با این تمرکززدایی دست نیافتند، واژه دولت تهی که بیان کننده ناکامی دولت در برونسپاری خدمات بود، شکل گرفت. این ناکامیها در سه سطح مطرح شد: سطح کلان (از دست دادن مشروعیت دولت)، سطح میانی (تمرکززدایی در ارائه خدمات) و سطح خرد (نقشهای کارکنان دولت). بعد از معرفی دولت تهی چالش های اجرایی پیاده سازی مدیریت دولتی نوین در ایران مطرح و بررسی گردید. در نهایت برای ارائه بهتر خدمات به صورت برونسپاری و جلوگیری از اینچنین عواقبی دولتها باید، همزمان با واگذاری خدمات سیستم نظارتی متناسب طراحی کرده، نظام پاسخگویی را مقدم بر کارایی بدانند و بتوانند از توانایی همزمان بخش دولتی، خصوصی و مردمنهاد به صورت ترکیبی بهره برند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دولتی نوین؛ دولت تهی؛ سازمانهای غیرانتفاعی؛ شرکتهای خصوصی؛ اصلاحات اداری ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,024 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,902 |