تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,941 |
نمادگرایی و تمثیلات اجتماعی حافظانه در بیان و اندیشه های هوشنگ ابتهاج (شاعر معاصر) | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
دوره 12، شماره 46، دی 1399، صفحه 64-80 اصل مقاله (185.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب وطن خواه1؛ سیدمحمود سیدصادقی* 2؛ مریم پرهیزگاری3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
اندیشه و دغدغههای اجتماعی «ابتهاج» در پیوند با ذوق زیباگرایانهی ادبی و دلبستگی وی به غزل کلاسیک به ویژه غزلهای حافظ، و نیز عرصهی پرالتهاب سیاسی دههی سی شمسی، رنگ و بوی کلام و شعر وی را جلوهای بخشیده که او را از سایر شاعران همعصر خویش همچون «فریدون توللی»، «رهی معیری»، متمایز میسازد. ابتهاج که شاعری غزلسراست و توانایی خود را در شعر نو نیز نشان داده از حیث استخدام واژگان و تعابیر، و ساخت نحوی اشعارش و نمادها و تمثیلات و مضامین فکری، متاثر از شیوه حافظ است. روش تحقیق تمثیلی حاضر، کیفی و توصیفی است. در این تحقیق، غزلهای دفتر شعر «سیاه مشق» مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد: از ویژگیهای بارز اشعارش، تصویرسازی نمادین و تمثیل گرایانه و تا حدی بازآفرینی نمادهای حافظانه برای بیان موضوعات اجتماعی نظیر نبودن آزادی و وجود استبداد، دردمندی ها و جو اختناقی است که بر جامعهی روزگار خویش حاکم بوده است. این شیوه و فضای سیاسی دههی سی شمسی، او را به جریان سمبولیسم اجتماعی سوق داده و شگردهای زبانی و هنری حافظ ، الهامبخش سایه بوده است. این نوع بازآفرینی و پیروی از حافظ، وجه تشخص و امتیاز غزلیات سایه قلمداد شده است. با این هدف ابتهاج توانسته تصاویر و تمثیل های مرسوم عرفانی و تغزلی را در پاسخ به ضرورت و سوالات تحقیق تبدیل به نمادهایی کند که پیامرسان موضوعات اجتماعی باشد | ||
کلیدواژهها | ||
هوشنگ ابتهاج؛ حافظ؛ سمبل؛ تمثیل؛ اجتماعیات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |