| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,573,586 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,644 |
خیال خلاق در دیوان شمس تبریزی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| دوره 17، شماره 66، دی 1399، صفحه 9-28 اصل مقاله (364.8 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زهره محمدعلی1؛ احمد غنی پور ملکشاه* 2؛ مرتضی محسنی3؛ مسعود روحانی3 | ||
| 1دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، ایران. نویسنده مسئول: a.ghanipour@umz.ac.ir | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| نظریّة خیال در فلسفه و عرفان نظری جایگاه ویژهای دارد. یکی از بزرگترین نظریه پردازان در حوزۀ خیال ابن عربی است. در کلام او، خیال در یک معنا، ماسوی الله و به صورت تجلّی خداوند است اما خیال در معنای دوم واسط و برزخ بین مراتب است. در معنای دیگر قوّة خیال در انسان نوعی ادراک است که بین صور محسوس و معانی مجرد جمع میکند. بر اساس آیۀ قرآن انسان در زمین جانشین آفریدگار خلاق است و میتواند با استمداد از خلاقیت خیال خویش دست به آفرینشهای علمی، ادبی، هنری و... زده و منشأ وجود و کمال باشد. از مهمترین اهداف پژوهش، تأکید بر نقش خیال خلاق در هویتبخشی به انسان سرگردان، برای رهایی از بحران بی هویتی و وصول به جایگاه حقیقی اوست و نیز پاسخ به این پرسش است که آیا دیوان شمس را میتوان یکی از شاخصههای عرصة بهرهمندی از خیال خلاق در ادبیّات عرفانی دانست؟ و آیا اشعار مورد بررسی در تقویت و تثبیت جایگاه حقیقی انسان که صورتی از خداوند است تأثیرگذار است؟ در این پژوهش نظری، آراء مشترک ابن عربی و مولوی در نظریۀ تجلی خداوند در خلقت استخراج و با استفاده از شیوۀ تطبیقی- تحلیلی و به صورت کیفی مورد بررسی و واکاوی مفهومی قرار گرفته است. در نهایت با ارائه اشعار و مستندات، یافتهها حاکی از مثبت بودن پاسخهای پژوهش است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عرفان؛ خیال؛ ابنعربی؛ مولوی؛ دیوان شمس | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 287 |
||