تعداد نشریات | 340 |
تعداد شمارهها | 6,868 |
تعداد مقالات | 56,661 |
تعداد مشاهده مقاله | 47,711,627 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 36,980,765 |
مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتنظیمی انگیزشی و آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی بر سرزندگی تحصیلی، تاب آوری و درگیری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول دارای عملکرد تحصیلی پایین ناحیه پنج تبریز | ||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 دی 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2020.1907663.2259 | ||
نویسندگان | ||
رحیم احمدی1؛ سید داود حسینی نسب ![]() | ||
1فرهنگی | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد تبریز | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تبریز | ||
چکیده | ||
هدف کلی از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتنظیمی انگیزشی و آموزش مهارتهای هیجانی- اجتماعی بر سرزندگی تحصیلی، تاب آوری و درگیری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول دارای عملکرد تحصیلی پایین ناحیه پنج تبریز می باشد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوره اول آموزش و پرورش ناحیه 5 تبریز می باشد از بین کل مدارس ناحیه 5 (47 مدرسه) تعداد 19 مدرسه دارای عملکرد تحصیلی پایین بودند که از آنها سه مدرسه (پایه هشتم) دارای کمترین میانگین پیشرفت تحصیلی انتخاب و از هر مدرسه 25 نفر دانش آموز (پایه هشتم) بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری شامل آزمون سر زندگی تحصیلی، تاب آوری و درگیری تحصیلی می باشند. دو بسته آموزشی مهارتهای خودتنظیمی انگیزشی و مهارتهای هیجانی – اجتماعی بر روی دو گروه آزمایش اجرا گردید. یافته ها حاکی از آن است که آموزشهای مبتنی بر مهارتهای خود تنظیمی انگیزشی بر سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. آموزشهای مبتنی بر مهارتهای هیجانی – اجتماعی بر سرزندگی تحصیلی، تاب آوری و درگیری تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. بین اثر بخشی آموزش مهارتهای خود تنظیمی و مهارتهای هیجانی – اجتماعی در درگیری تحصیلی دانش آموزان تفاوت معنی داری وجود دارد و خود تنظیمی اثر کمتری نسبت به مهارتهای هیجانی دارد . بین اثر بخشی آموزش مهارتهای خود تنظیمی و مهارتهای هیجانی – اجتماعی در تاب آوری دانش آموزان تفاوت وجود دارد. و خود تنظیمی اثر کمتری نسبت به مهارتهای هیجانی دارد. بر اساس نتایج برآمده بین اثر بخشی آموزش مهارتهای خود تنظیمی و مهارتهای هیجانی – اجتماعی در سرزندگی تحصیلی دانش آموزان تفاوت وجود دارد. و خود تنظیمی اثر کمتری نسبت به مهارتهای هیجانی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
"خودتنظیمی انگیزشی"؛ "هیجانی- اجتماعی"؛ " سرزندگی تحصیلی"؛ "تاب آوری"؛ "درگیری تحصیلی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |