تعداد نشریات | 344 |
تعداد شمارهها | 6,895 |
تعداد مقالات | 56,916 |
تعداد مشاهده مقاله | 47,977,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 37,147,450 |
اثربخشی آموزش خودشفقتی ذهن آگاهانه با تاکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتیسم | ||
نشریه علمی روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 57، زمستان 1399، صفحه 127-138 اصل مقاله (585.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قاسم عبداللهی بقرآبادی ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استادیار و عضو هیئت علمی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتسیم بود. مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک اتیسم انجمن اتیسم شهر کاشان سال 1398 بود. نمونه آماری شامل24 مادر دارای کودک اتیسم بود که به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی سازی از طریق قرعهکشی 12 مادر در گروه آزمایش و 12 مادر در گروه کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه خودشفقتی ذهنآگاهانه با تاکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی شرکت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفتند. جهت سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه از پرسشنامه فرم کوتاه یانگ استفاده شد و آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای تجزیهوتحلیل دادهها بهکاربرده شد. یافتهها نشان داد که آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتیسم تاثیرمعنادار داشت (001/0 p≤). بنابراین، نتیجه گرفته میشود که آموزش برنامه در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودکان اتسیم مؤثر بوده است.جهت سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه از پرسشنامه فرم کوتاه یانگ استفاده شد و آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای تجزیهوتحلیل دادهها بهکاربرده شد. یافتهها نشان داد که آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتیسم تاثیرمعنادار داشت (001/0 p≤). بنابراین، نتیجه گرفته میشود که آموزش برنامه در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودکان اتسیم مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودشفقتی ذهنآگاهانه؛ سبک زندگی اسلامی-ایرانی؛ طرحواره های ناسازگار اولیه؛ مادران؛ کودک اتیسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |