تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,920 |
تبیین موانع تربیت فکری کودک بر مبنای انسان شناسی قرآن و روایات | ||
فصلنامه مطالعات قرآنی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 دی 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه السادات حسینی نعیمی1؛ سید حمید شمع ریزی* 2؛ ابوالقاسم عاصی مذنب3؛ محمدحسین فلاح4 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد | ||
2دانشگاه آزاد یزد | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد | ||
4هیئت علمی دانش دانشگاه آزاد یزد | ||
چکیده | ||
تربیت عبارت است از مجموعه اعمال هدفدار مربی به منظور تأثیرگذاری بر شناخت ها، اعتقادات، احساسات و رفتارهای فرد یا افراد دیگر بر اساس برنامه ای از پیش طرحی شده. یکی از حساسترین وظیفه والدین در برابر کودکانشان، تربیت فکری صحیح آنان است. اسلام شخصیت آینده کودک را مرهون تربیت و پرورش و مراقبت والدین می داند و برای تمام لحظات زندگی و دوران عمر افراد، دستورات خاص و مقررات ویژه ای دارد. یکی از مسائل مطرح شده در اسلام، مسأله وظایف والدین در تربیت فکری فرزندان است که در نظر قرآن و روایات جایگاه ویژه ای دارد. مقاله حاضر، با روش توصیفی تحلیلی به تبیین موانع تربیت فکری کودک بر مبنای انسان شناسی قرآن و روایات پرداخته و یافته های پژوهش حاکی از آن است که عواملی چون: لجاجت، تکبر، شتاب زدگی، پیروی از هوای نفس، تبعیت کورکورانه از گذشتگان، ظن و گمان، و آرزوهای طولانی از موانع تربیت فکری کودک محسوب شده و والدین باید این موانع را شناخته و با رفع این موانع، تربیت فکری کودک را در مسیر صحیح هدایت قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ احادیث؛ تربیت؛ کودک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 |