تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,173 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,832 |
تحلیل حساسیت مبتنی بر قابلیت اطمینان سازههای قاب خمشی فولادی تحت اثر برخورد وسیلهی نقلیهی سنگین | ||
آنالیز سازه - زلزله | ||
دوره 17، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 17-29 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی صادقی1؛ حمید کاظمی* 2؛ میثم ٌصمدی1 | ||
1گروه مهندسی عمران، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
2واحد مشهد | ||
چکیده | ||
در چند دههی اخیر، با گسترش حوادث غیرطبیعی مانند آتشسوزی، انفجار و برخورد وسایل نقلیه، مطالعهی رفتار سازهها تحت اثر بارگذاریهای نامتعارف مورد توجه پژوهشگران و مهندسین سازه قرار گرفته است. در این تحقیق، سازههای قاب خمشی فولادی 2 و 5 طبقه تحت اثر ضربهی ناشی از برخورد وسیلهی نقلیهی سنگین، با در نظر گرفتن عدم قطعیت در مصالح و بارهای اعمالی، به کمک نرمافزارOpenSees مدلسازی گردیده و تحلیل حساسیت مبتنی بر قابلیت اطمینان متغیرهای تصادفی مورد مطالعه در نرمافزارMATLAB انجام شده است. سپس تأثیرهرکدام از متغیرها با استفاده از روشهای شبیهسازی براساس توابع شرایط حدی مبتنی بر حداکثر دوران مجاز تیر دهانهی آسیبدیدهی قابها بررسی گردیده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که در سازههای موردنظر، متغیرهای تصادفی جرم و سرعت وسیلهی نقلیه و مقاومت تسلیم مصالح، تأثیرگذارترین متغیرها در محاسبهی احتمال خرابی بودهاند و روش شبیهسازی زیرمجموعهای بر مبنای تکنیک متغیر کنترل (CSS) نسبت به روش مونتکارلو (MCS)، با تعداد نمونهی کمتر و زمان اجرای کوتاهتر، احتمال خرابی را با خطای قابل قبولی تخمین زده است. همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که با افزایش تعداد طبقات ساختمان، احتمال خرابی آن در اثر برخورد وسیلهی نقلیه افزایش مییابد به طوری که براساس نتایج این مطالعه، مقدار پارامتر دوران تیر دهانهی آسیبدیدهی قاب 5 طبقه نسبت به 2 طبقه تحت توابع LSF1، LSF2 و LSF3 به ترتیب معادل 55، 18 و 33 درصد افزایش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ضربه؛ قاب خمشی فولادی؛ برخورد وسیلهی نقلیهی سنگین؛ تحلیل حساسیت مبتنی بر قابلیت اطمینان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 219 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |