تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,026 |
رابطهی کمالگرایی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با سندرم ایمپاستر در دختران دانشجو | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
دوره 9، شماره 36، بهمن 1399، صفحه 24-33 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهرنوش کلائی راد1؛ نادیا مدنی پور* 2؛ مهدیه صالحی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آژاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد آَشتیان،دانشگاه آژاد اسلامی، آشتیان، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی بالینی و هیات علمی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آژاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: یکی از ویژگیهای شخصیتی که روی عملکرد دانشجویان تأثیر میگذارد، نشانگان وانمود گرایی (سندرم ایمپاستر) است بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی کمالگرایی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با سندرم ایمپاستر در دختران دانشجو بود. روش: روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مؤنث مشغول به تحصیل در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال 97-1396 بود. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی-مورگان (1970) تعداد 350 نفر از دانشجویان انتخاب شدند و پرسشنامه نشانگان وانمود گرایی (کلانس-ایمز، 1978)، پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی (فراست، 1990) و پرسشنامه طرحوارههای ناسازگارانه یانگ-فرم کوتاه (یانگ، 2005) را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان و نرمافزار آماری SPSS 26 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین کمالگرایی و ابعاد آن (نگرانی درباره اشتباه، شک درباره اعمال، انتظارات والدینی، انتقادگری والدینی، استانداردهای شخصی و سازماندهی) با نشانگان وانمود گرایی همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که باوجوداینکه بین نمره کل طرحواره ناسازگار اولیه و تمامی ابعاد آن با نشانگان وانمود گرایی همبستگی معناداری وجود دارد اما تنها ابعاد گرفتار/خویشتن تحول نیافته، خویشتنداری/خود انضباطی ناکافی، محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بیثباتی، بیاعتمادی/بدرفتاری، انزوای اجتماعی/بیگانگی، شکست، وابستگی/بیکفایتی، آسیبپذیری در برابر ضرر و بیماری، اطاعت و بازداری هیجانی توان تبیین تغییرات مرتبط با نشانگان وانمود گرایی را داشتهاند. نتیجهگیری: دانشجویان دارای نشانگان وانمود گرایی باوجود شواهد بیرونی موفقیتها، در درونی سازی موفقیتها خود ناتوان هستند و کمالگرایی ناسالم و طرحوارههای ناسازگاری اولیه از ویژگیهای این افراد میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
سندرم ایمپاستر؛ کمالگرایی؛ طرحواره ناسازگار اولیه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,366 |