| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,556,422 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,546 |
اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تواناییهای شناختی دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D | ||
| فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
| دوره 9، شماره 36، بهمن 1399، صفحه 45-56 اصل مقاله (841.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم صالحیان1؛ حسن احدی* 2؛ آدیس کراسکیان موجمباری3؛ احمد محمد میگونی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
| 2استاد، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
| 3استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تواناییهای شناختی دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D انجام شد. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان در سال تحصیلی 97-1396 بودند. پس از بررسی تیپ شخصیتی D در بین دانشجویان تعداد 70 نفر انتخاب و از میان آنها تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقهای تحت گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با مقیاس تیپ شخصیتی D (دنولت، 2005) و پرسشنامه تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392) جمعآوری و با روشهای خیدو، اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل ازنظر تأهل و مقطع تحصیلی تفاوت معناداری نداشتند (0/05<P). همچنین، گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث بهبود تواناییهای شناختی و همه ابعاد آن شامل حافظه، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیمگیری، برنامهریزی، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطافپذیری شناختی شد و نتایج درمان در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (0/05>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برنامهریزی برای استفاده از گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت بهبود ویژگیهای دانشجویان دارای تیپ شخصیتی D ضروری است. درنتیجه، درمانگران و روانشناسان بالینی میتوانند از روش گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود ویژگیهای شناختی استفاده کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| گروهدرمانی؛ پذیرش و تعهد؛ تواناییهای شناختی؛ دانشجویان؛ تیپ شخصیتی D | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 434 |
||