تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,164 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
بررسی ثاثیر موسیقایی ردیف و قافیه در منظومه خسرو و شیرین نظامی | ||
زیباییشناسی ادبی | ||
دوره 11، شماره 44، تیر 1399، صفحه 201-233 اصل مقاله (587.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
زیباییشناسی و تعیین ارزش واقعی یک اثر، نتیجۀ کار سبکشناسی روی آن اثر است. در بررسی سبکشناختی متون، یکی از سطحهای مورد بررسی، سطح زبانی متن است و در سطح زبانی، یکی از مقولههای مهم، سطح آوایی یا سطح موسیقایی متن است. سطح آوایی خود به سه بخش موسیقی بیرونی، موسیقی کناری و موسیقی درونی تقسیم میشود. ردیف و بهویژه قافیۀ یک شعر بخش مهمّی از موسیقی کناری در شعر است که هم به تنهایی و هم در کنار دیگر بخشهای آوایی کلام، نقش مهمّی در ارزش بخشیدن به شعر دارد. بررسی قافیۀ شعر تا حدّ زیادی میتواند توانایی و قدرت خلّاقیّت شاعر را در هنر شعر بیان نماید. منظومۀ خسرو و شیرین نظامی از جملۀ منظومههایی است که گوینده با هنرمندی تمام، از این توانایی در شعر استفاده میکند و بیهمتا بودن خود را در غنابخشی به قافیه به نمایش میگذارد. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانهای و تحلیل محتوا موسیقی کناری را در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی بررسی کرده است تا تأثیر این عناصر موسیقایی در شعر این شاعر آشکار گردد. باید گفت که نظامی در کمال هنرمندی توانسته است از قافیههایی بهره ببرد که هم سخن او را زیباتر کند و هم طراوت قافیهها حفظ شود. ارزش قافیۀ وی گاه با کاربرد آرایههای لفظی و معنوی بدیع مانند تناسب یا مراعاتالنظیر، تضاد، تکرار، سجع و جناس بیشتر میشود؛ زیرا در این حالت، کلمۀ قافیه دارای ارزشهای تصویری، موسیقایی، معنوی و... خواهد شد که سبب مؤثّرتر جلوه دادن پیام شعری خواهد شد. نظامی از ردیف نیز به عنوان عاملی در غنیتر کردن بخشهای عاطفی خسرو و شیرین استفاده کرده است. بیشتر ردیفهای منظومۀ خسرو و شیرین فعل هستند و شاعر از ردیفهای اسمی که در ایجاد صُورخیال نقش مؤثّرتری نسبت به ردیف فعلی دارند، استفاده چندانی نکرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زیبایی شناسی؛ خسرو و شیرین؛ عناصر موسیقایی؛ ردیف و قافیه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |