تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,367 |
بررسی تحلیلی جایگاه زن درروایتهای قصه چلگیس براساس بنمایههای اساطیری | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
دوره 17، شماره 62، فروردین 1400، صفحه 305-329 اصل مقاله (640.07 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سکینه مرادی* 1؛ محمد حسین کرمی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
قصۀ چلگیس یکی از قصههای مشهور و زبانزد در ادبیات عامیانه است. در روایتهای گوناگون این قصه، عناصر مشترکی مانند توصیف شخصیّت چلگیس با مشخصههای تکرارشونده، بنمایۀ نبرد قهرمان با اژدها، سرزمینهای بیآب و قحطیزده، وجهی نمادین و اساطیری به قصه میدهد. هدف این پژوهش دریافت نقش و جایگاه زن در جامعه با روش تحلیلی ـ توصیفی، در روایتهای گوناگون قصۀ چلگیس در مجموعه فرهنگ افسانههای مردم ایران با توجه به ژرفساخت اساطیری قصه میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد با توجه به پیشینۀ مادرسالاری و پرستش ایزدبانوان در ایران، شخصیّت چلگیس میتواند تجسمی از ایزدبانو آناهیتا، ایزدبانوی آب در باور و اساطیر ایرانی باشد. همچنین همنشینی بنمایههای اساطیری مرتبط با کنش شخصیت اصلی زن و مرد در ساختار پیوسته قصه، بیانگر برجستهسازی کنشها و قدرت مردانه، تفویض خویشکاری زنانه به مردان، انفعال شخصیّت زن و تثبیت جایگاه زن به عنوان یک همسر مطیع است. با این رویکرد قصة چلگیس فضایی در حال گذار از افول باورهای مادرسالاری و شکلگیری جامعهای پدرسالار را ترسیم میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
:قصههای عامیانه؛ چلگیس؛ اساطیر؛ زن؛ ایزدبانو | ||
مراجع | ||
آموزگار، ژاله.1391. تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت. باستانیپاریزی، محمدابراهیم. 1344. خاتون هفت قلعه. تهران: دهخدا. بهار، مهرداد.1386. پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه. ــــــــــ . 1390. ادیان آسیایی. چ9. تهران: چشمه. بیات، حسین. 1389. «محوریت قهرمانان زن در قصههای عامیانه». نشریة نقد ادبی. دورة3. ش11و12. صص116-87. جباره ناصرو، عظیم. 1398. «بررسی بنمایههای اساطیری در قصۀ«چلگیس»، روایت روستای رمقان، کوهمره سرخی»، مطالعات ادبیات کودک. جونز، هوراسل.1383. جغرافیای استرابو. ترجمة همایون صنعتیزاده. تهران: بنیاد موقوفات محمود افشار. درویشیان، علیاشرف و رضا خندان مهابادی. 1387. فرهنگ افسانههای مردم ایران. ج3. تهران: کتاب و فرهنگ. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . 1385. فرهنگ افسانههای مردم ایران. ج 7. تهران: کتاب و فرهنگ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . 1384. فرهنگ افسانههای مردم ایران. ج 17. تهران: کتاب و فرهنگ. ستاری، رضا و سوگل خسروی.1392.«خویشکاری آناهیتا و سپندارمذ و پیوند آن با پیشینة مادرسالاری». فصلنامةادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. دورة 9. ش 32. صص 127-97. سرکاراتی، بهمن.1378. سایههای شکارشده. تهران: قطره. شوالیه، ژان و آلن گربران. 1388. فرهنگ نمادها. ترجمة سودابه فضایلی. چ1. تهران: جیحون. صابری، طیبه و همکاران .1397. «مو در قصههای شفاهی و اساطیر». فرهنگ و ادبیات عامه. س6. ش22. صص 231-205. عفیفی، رحیم. 1374. اساطیر و فرهنگ ایرانی. تهران: توس. غیبی، مژده و الخاص ویسی. 1394. «تجلّی سه نمود حیوانی در افسانههای عامیانه ایرانی». علوم ادبی. س5. ش7. صص 138-113. قلزم، زهره. 1394. «نقد و بررسی درونمایههای افسانه دختر چلگیس». مجموعه مقالههای دهمین همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی. صص 221-213. کوپر، جی سی .1379. فرهنگ نمادهای سنتی. ترجمة ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد. گویری، سوزان .1379. آناهیتا در اسطورههای ایرانی. چ 3. تهران: جمالالحقّ. گیرشمن، رومن. 1349. ایران از آغاز تا اسلام. ترجمة محمدمعین. چ3. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. گیلانی، نجمالدین.1396. «بازتاب رسوم ایران باستان در فرهنگ مردم ایلام». فرهنگ ایلام. دورة18. ش54-55. صص 111-100. مارزلف، اولریش. 1391. طبقهبندی قصههای ایرانی. ترجمة کیکاووس جهانداری. تهران: سروش. مختاریان، بهار.1388. «موی بریدن». نامة فرهنگستان. ش40. صص 55-50. مظفریان، فرزانه .1391. «اسطوره در قصههای عامیانه». فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. ش28. صص 157-135. هینلز، جان. 1379. شناخت اساطیر ایران. ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلی. چ6. تهران: چشمه. ـــــــــ .1383. شناخت اساطیر ایران. ترجمة و تألیف محمدحسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر. یاحقی، محمدجعفر .1386. فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر. یشتها.1347. به کوشش ابراهیم پورداوود. تهران: طهوری. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 431 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 486 |