تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
خوانش نشانههای اسطورهای رمان ولی دیوانهوار اثر شیوا ارسطویی | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 62، فروردین 1400، صفحه 83-113 اصل مقاله (751.57 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نرگس باقری* | ||
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان | ||
چکیده | ||
اسطورهها همواره پیوند عمیقی با ادبیات داشتهاند و میتوانند علاوه بر معنا، بر فرم و ساختار صوری اثر، تأثیر بگذارند. بررسی و تحلیل مناسبات اسطورهای یک متن ادبی نقش مهمی در تبیین و دریافت معانی و مفاهیم آن دارد. هدف از پژوهش حاضر خوانش نشانههای اسطورهای رمان ولی دیوانهوار نوشتۀ شیوا ارسطویی به روش تحلیلی ـ توصیفی است. نتایج بررسی این رمان بر مبنای خوانش اسطورهای نشان میدهد که معانی و حتی فرم رمان از اسطوره تأثیر پذیرفته و احضار اسطورۀ شیوا به متن رمان، علاوه بر کمک به گسترش مفاهیم رمان، در فرم و پیشبرد روایت نقش داشته است؛ یعنی زنی که در دایرة ساعت میرقصد، با حرکت خود ریتم رمان را تنظیم میکند و مشخص میسازد که کدام ماجرا در چه زمانی روایت شود. همچنین رمزگانهای مختلفی همچون نامها (شیوا، خدای سهسر هندی...)، مکانها (آبانبار، جعبة پاندورا، پالمیر...) و مفاهیمی چون مرگ و نوشتن در این رمان به عنوان واحدهای معناداری از یک گفتمان اسطورهای هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات داستانی؛ اسطورهشناسی؛ رمان؛ شیوا ارسطویی؛ ولی دیوانهوار | ||
مراجع | ||
آرزویان. درو. 1382. «تصویرسازی اسطورهای». فصلنامۀ الکترونیکی فرهنگی پیمان. س7. ش 25. ارسطویی. شیوا. 1397. ولی دیوانهوار. تهران: چشمه. اسماعیلپور. ابوالقاسم. 1389. «بررسی و تحلیل تصاویر و نقش برجستهها در اساطیر آفرینش هند». دو فصلنامة علمی ـ پژوهشی هنرهای تجسمی نقشمایه. س3. ش6. صص 28-21. ـــــــــــــــــــ . 1377. اسطوره، بیان نمادین. تهران: سروش. اسماعیلپور، ابوالقاسم و مهدیه سیّدنورانی. 1378. «اسطورۀ دمتر ـ پرسفونه» پژوهشنامۀ ادیان. س2. ش4. صص 46-25. الیاده، میرچا. 1362. چشم اندازهای اسطوره. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: توس. ــــــــــ . 1396. اسطوره، رویا، راز. ترجمۀ رویا نجم. چ2. تهران: علم. ایونس، ورونیکا. 1373. شناخت اساطیر هند. ترجمۀ باجلان فرخی. چ2. تهران: اساطیر. اوپانیشاد (سرّ اکبر). 1368. ترجمۀ دارا شکوه از متن سانسکریت با مقدمه، حواشی، تعلیقات، لغتنامه و اعلام به سعی و اهتمام تاراچند و محمدرضا جلالی نایینی. تهران: علمی و فرهنگی. بارت، رولان. 1382. اسطوره، امروز. ترجمۀ شیرین دخت دقیقیان. تهران: توس. باقری، نرگس. 1392. «دگرگونی ایزدبانوان در رمان خوف نوشتۀ شیوا ارسطویی». فصلنامۀ ادبیات داستانی. س2. ش1. صص 15-5. بورکهارت، تیتوس. 1369. هنر مقدّس (اصول و روشها). ترجمۀ جلال ستاری. تهران: سروش. بهگود گیتا (سرود خدایان). 1385. ترجمۀ محمدعلی موحد. تهران: خوارزمی. بیگدلی، سعید و علی قاسمزاده. 1389. «عمدهترین جریانهای رماننویسی معاصر در انعکاس روایتهای اسطورهای». دو فصلنامة مطالعات داستانی. س1. ش1.صص 77 - 51. بینیاز، فتح الله. 1387. درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. تهران: افراز. پاستوری، ژان پیر. 1383. سماع زندگان. ترجمۀ حمیدرضا شعیری. تهران: قطره. پاینده، حسین. 1386. «رمان پسامدرن چیست (بررسی شیوههای روایت در رمان آزاده خانم و نویسندهاش)». ادب پژوهی. س1. ش2. صص 47 - 11. پینسنت، جان. 1380. شناخت اساطیر یونان. ترجمة باجلان فرخی. تهران: اساطیر. جواری، محمدحسین. 1383. اسطوره در ادبیات تطبیقی (مجموعه مقالات). تهران: سمت. دادور، ابوالقاسم و محمد رحیمی. 1391. «بررسی تحلیلی مظاهر و مضامین رقص شیوا». جلوۀ هنر. ش8. س2. صص19-5. دالاپیکولا، آنا ال. 1390. اسطورههای هندی. ترجمة عباس مخبر. چ2. تهران: مرکز. دهخدا، علیاکبر. 1325. لعتنامه دهخدا. ج2. تهران: چاپخانه مجلس اسلامی. روتون، کنت نولز. 1387. اسطوره. ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: مرکز. ژیران، ژ و لاکوئه. ک و ل. دلاپورت. 1375. فرهنگ اساطیر آشور و بابل. ترجمة ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: فکر روز. سجادپور، فرزانه و ابراهیم جمالی. 1386. «نگرشهای قالبی به زنان فراروی توسعه». همایش زن و سند چشمانداز بیستساله. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه. سرکاراتی، بهمن. 1378. سایههای شکارشده (گزیده مقالات فارسی). تهران: قطره. شایگان، داریوش. 1362. ادیان و مکتبهای فلسفی هند. تهران: امیرکبیر. کوپر، جی سی. 1379. فرهنگ هنرهای سنتی. ترجمۀ ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد. کوماراسوامی، آناندا. 1372. «رقص شیوا» مندرج در مجموعه مقالات مبانی هنر معنوی. ترجمۀ غلامرضا اعوانی. تهران: دفتر مطالعات دینی حوزه هنری تهران. صص 14-8. گریمال، پیر1367. فرهنگ اساطیر یونان و رم. ترجمۀ احمد به منش. تهران: امیرکبیر. علیجانی، محمد و محمد آهی. 1397. «ظرفیتها و محدودیتهای اسطورهپردازی در رمان جنگ». فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س14. ش53. صص 280-243. فکوهی، ناصر. 1358. پارههای انسانشناسی. تهران: نی. قائمی، فرزاد. 1389. «پیشینه و بنیادهای نظری رویکرد نقد اسطورهای و زمینه و شیوۀ کاربرد آن در خوانش متون ادبی». فصلنامۀ نقد ادبی. دورۀ 3. ش11و12. صص 56-33. قاسمزاده، علی و سعید بیگدلی. 1398. رمان اسطورهای. تهران: چشمه. مالمیر، تیمور و حسین اسدیجوزانی. 1387. «ژرف ساخت اسطورهای رمان رود راوی». فصلنامۀ ادب پژوهی. س2. ش 6. صص 85-55. میتفورد، میراندا بوروس. 1394. دایرةالمعارف مصور نمادها و نشانهها. ترجمة معصومه انصاری و حبیب بشیرپور. تهران: سایان. ناس، جان بایر. 1383. تاریخ جامع ادیان. ترجمة علیاصغر حکمت. تهران: علمی و فرهنگی. نوین، رویا، حمیدرضا فرضی و علی دهقان. 1399. «بررسی رد پای اساطیر در رمان آتش بدون دود بر اساس نظریة ژرار ژنت». فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س16.ش 59. صص 237-201. همیلتون، ادیت. 1376. سیری در اساطیر یونان و رم. ترجمۀ عبدالحسین شریفیان. تهران: اساطیر. یونگ، گوستاو. 1378. انسان و سمبولهایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. تهران: جامی.
English soursece Durand .Gilbert. 1992 b. Fingures mythiques et visages de l,oeuvre.De la mythocritique a la mythanalyse. Paris: Dunod. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |