| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,605,894 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,715 |
علل، روند و پیامدهای تأسیس دانشسراهای عشایری در دهۀ 1330ش. | ||
| پژوهش نامه تاریخ | ||
| دوره 16، شماره 61، اسفند 1399 اصل مقاله (430.76 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی رضا سنگتراشان1؛ منیژه صدری* 2؛ حسن زندیه3؛ معصومه قره داغی4 | ||
| 1گروه تاریخ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران | ||
| 2گروه تاریخ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران. | ||
| 3گروه تاریخ ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 4هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحدشبستر | ||
| چکیده | ||
| دورۀ محمدرضاشاه در راه تعلیم و تربیت عشایر ایران، نوید بخش شروع مرحلۀ تازهای بود. تا این زمان حکومت پهلوی و وزارت فرهنگ بیشتر به توسعۀ آموزش در نقاط شهری تمرکز داشت و تا اواخر دهۀ 1320ش، اکثر عشایر کشور در بیسوادی مطلق به سر میبردند و حکومت برای تغییر این وضعیت، اصلاحاتی به وجود آورد. تأسیس مدارس و مراکز آموزشی در مناطق عشایری و سپس ایجاد دانشسرای مخصوص عشایر با هدف تربیت و تأمین معلمانی از جنس خود آنان که با روحیات و خلقیات و فرهنگشان آشنایی بیشتری داشتند، از جملۀ این اقدامات بود که بررسی آن مسألۀ نوشتار حاضر است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر متون اسنادی و کتابخانهای درصدد پاسخ به علل، روند و پیامدهای تأسیس دانشسراهای عشایری در حیات درونی جمعیت ایلی کشور است. یافتهها حاکی از آن است که علاوه بر تمایل عشایر به تعلیم و تربیت، رژیم پهلوی در راه تحقق برنامههای توسعه عمرانی، درصدد بود سطح سواد و میزان آگاهی عشایر کشور را افزایش داده و زان پس حیات فردی و اجتماعی آنان را در کنترل حکومت مرکزی و تحت تأثیر تعلیم و تربیت رسمی قرار دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "محمدرضا شاه"؛ "دانشسرای عشایری"؛ " اصل چهار ترومن"؛ "محمد بهمنبیگی" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 158 |
||