تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,528 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,343 |
علل، روند و پیامدهای تأسیس دانشسراهای عشایری در دهۀ 1330ش. | ||
پژوهش نامه تاریخ | ||
دوره 16، شماره 61، اسفند 1399 اصل مقاله (430.76 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی رضا سنگتراشان1؛ منیژه صدری* 2؛ حسن زندیه3؛ معصومه قره داغی4 | ||
1گروه تاریخ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران | ||
2گروه تاریخ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران. | ||
3گروه تاریخ ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحدشبستر | ||
چکیده | ||
دورۀ محمدرضاشاه در راه تعلیم و تربیت عشایر ایران، نوید بخش شروع مرحلۀ تازهای بود. تا این زمان حکومت پهلوی و وزارت فرهنگ بیشتر به توسعۀ آموزش در نقاط شهری تمرکز داشت و تا اواخر دهۀ 1320ش، اکثر عشایر کشور در بیسوادی مطلق به سر میبردند و حکومت برای تغییر این وضعیت، اصلاحاتی به وجود آورد. تأسیس مدارس و مراکز آموزشی در مناطق عشایری و سپس ایجاد دانشسرای مخصوص عشایر با هدف تربیت و تأمین معلمانی از جنس خود آنان که با روحیات و خلقیات و فرهنگشان آشنایی بیشتری داشتند، از جملۀ این اقدامات بود که بررسی آن مسألۀ نوشتار حاضر است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر متون اسنادی و کتابخانهای درصدد پاسخ به علل، روند و پیامدهای تأسیس دانشسراهای عشایری در حیات درونی جمعیت ایلی کشور است. یافتهها حاکی از آن است که علاوه بر تمایل عشایر به تعلیم و تربیت، رژیم پهلوی در راه تحقق برنامههای توسعه عمرانی، درصدد بود سطح سواد و میزان آگاهی عشایر کشور را افزایش داده و زان پس حیات فردی و اجتماعی آنان را در کنترل حکومت مرکزی و تحت تأثیر تعلیم و تربیت رسمی قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
"محمدرضا شاه"؛ "دانشسرای عشایری"؛ " اصل چهار ترومن"؛ "محمد بهمنبیگی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |