تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,893 |
نقش واسطه ای ذهنی سازی در رابطه بین دلبستگی و نارسا نظم جویی هیجانی با اضطراب اجتماعی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
دوره 17، شماره 66، دی 1399، صفحه 143-154 اصل مقاله (1003.95 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه دروگر1؛ علی فتحی آشتیانی* 2؛ عماد اشرفی3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه علم و فرهنگ | ||
2استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علم و فرهنگ | ||
3استاد یار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علم و فرهنگ | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای ذهنیسازی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و دشواری در نظمجویی هیجان با اضطراب اجتماعی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. 706 نفر از دانشجویان دانشگاه مشهد با روش نمونهبرداری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه دلبستگی بزرگسال (بشارت، 1392)، پرسشنامه کنشوری تأملی (فوناگی، لیتون، مولتون و لی، 2016)، سیاهه هراس اجتماعی (کانور، دیویدسون، چرچیل، شروود و ویسلر،2000) و مقیاس دشواری در نظمجویی هیجان (گراتز و رومر، 2004) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با مدل معادلات ساختاری نشان داد ذهنیسازی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و دشواری در نظمجویی هیجان با نشانههای اضطراب اجتماعی نقش واسطهای ایفا میکند. اثرات مستقیم ذهنیسازی، دلبستگی و دشواری نظمجویی در هیجان بر نشانههای اضطراب اجتماعی معنادار، اثرات مستقیم دلبستگی و دشواری نظمجویی هیجان بر ذهنیسازی منفی معنادار و اثر غیرمستقیم سبکهای دلبستگی و دشواری نظمجویی هیجان از طریق ذهنیسازی نیز منفی معنادار بود. درمجموع این پژوهش نشان داد که ذهنیسازی مؤلفه مهمی در افراد دارای نشانههای اضطراب اجتماعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیسازی؛ دلبستگی؛ نظمجویی هیجان؛ اضطراب اجتماعی | ||
مراجع | ||
بشارت، م. ع. (1392). مقیاس دلبستگی بزرگسال: پرسشنامه، شیوه اجرا و کلید نمرهگذاری. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(35)، 320 -317. بشارت، م. ع. (1392). نقش واسطهای راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان در رابطه بین سبکهای دلبستگی و ناگویی هیجانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 37(10)، 16 -5. بشارت، م. و فرهمند، ه. (1396). نقش واسطهای دشواری نظمجویی هیجان در رابطه بین آسیبهای دلبستگی و نشانههای افسردگی و اضطراب. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 11(44)، 16 -7. بشارت، م.، اسدی، م. و تولائیان، ف. (1394). نقش واسطهای استحکام در رابطه بین سبکهای دلبستگی و راهبردهای نظمبخشی هیجان. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 46(12)، 119 -107. بشارت، م.، خلیلی خضرآبادی، م. و رضازاده، م. (1395). نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین روانسازههای ناسازگار اولیه و مشکلات زناشویی. دو فصلنامه روانشناسی خانواده، 3(2)، 44 -27. بشارت، م.، مدنی، م. و پورحسین، ر. (2014). بررسی نقش تعدیلکننده عواطف مثبت و منفی در حیطه سبکهای دلبستگی و مشکلات زناشویی. مجله علوم روانشناختی، 13(49)، 18 -6. حسنوندعموزاده، م.، باقری، ا. و شعیری، م. ر. (1389). بررسی روایی و اعتبار سیاهه ترس اجتماعی در نمونههای غیربالینی. مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، اردیبهشت 1389، دانشگاه شاهد. دروگر، ا.، فتحی آشتیانی، ع. و اشرفی، ع. (۱۳۹۹). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه ذهنیسازی. فصلنامه روانشناسی بالینی، ۱۲(۴۵)، 12 -1. شمس، ع.، عزیزی، م. و میرزایی، ب. (۱۳۸۹). بررسی رابطه تحمل آشفتگی و نظمجویی هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم، ۱۳(۱)، 18 -11. فتحی آشتیانی، ع. و داستانی، م. (1395). آزمونهای روانشناختی. تهران: انتشارات بعثت. مسگریان، ف.، آزادفلاح، پ.، فراهانی، ح. و قربانی، ن. (1396). روابط موضوعی و مکانیزمهای دفاعی در اضطراب اجتماعی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 14(53)، 14 -3.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: Text Revision (DSM-V). Washington, DC: American Psychiatric Association. Azoulay, R., Berger, U., Keshet, H., Niedenthal, P. M., & Gilboa-Schechtman, E. (2019). Social anxiety and the interpretation of morphed facial expressions following exclusion and inclusion. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 66, 101-115 Ballespí, S., Vives, J., Sharp, C., Tobar, A., & Barrantes-Vidal, N. (2019). Hypermentalizing in Social Anxiety: Evidence for a Context-Dependent Relationship. Frontiers in psychology, 10, 150-161. Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual differences, 42(5), 815-824. Beesdo, K., Bittner, A., Pine, D. S., Stein, M. B., Höfler, M., Lieb, R., & Wittchen, H. U. (2007). Incidence of social anxiety disorder and the consistent risk for secondary depression in the first three decades of life. Archives of General Psychiatry, 64(8), 903-912. Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. Bosquet, M., & Egeland, B. (2006). The development and maintenance of anxiety symptoms from infancy through adolescence in a longitudinal sample. Development and psychopathology, 18(2), 517-550. Cassidy, J., & Shaver, P. R. (2009).Handbook of attachment: Theory, research and clinical applications. New York: Guilford press. Choi-Kain, L. W., & Gunderson, J. G. (2008). Mentalization: Ontogeny, assessment, and application in the treatment of borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry, 165(9), 1127-1135. Dziobek, I., Fleck, S., Kalbe, E., Rogers, K., Hassenstab, J., Brand, M., Kessler, J., Woike, J. K., Wolf, O. T., & Convit, A. (2006). Introducing MASC: a movie for the assessment of social cognition. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(5), 623-636. Eng, W., Heimberg, R. G., Hart, T. A., Schneier, F. R., & Liebowitz, M. R. (2001). Attachment in individuals with social anxiety disorder: The relationship among adult attachment styles, social anxiety, and depression. Emotion, 1(4), 365-380. Fischer-Kern, M., Fonagy, P., Kapusta, N. D., Luyten, P., Boss, S., Naderer, A., ... & Leithner, K. (2013). Mentalizing in female inpatients with major depressive disorder. The Journal of Nervous and Mental Disease, 201(3), 202-207. Fonagy, P. & Ghinai, R.A. (2008). A self-report measure of mentalizing development and preliminary test of reliability and validity of the Reflective Function Questionnaire (RFQ). Unpublished manuscript. London: University College. Fonagy, P. (2018). Affect regulation, mentalization and the development of the self. London: Routledge. Fonagy, P., Luyten, P., Moulton-Perkins, A., Lee, Y. W., Warren, F., Howard, S., Ghinai, R., Fearon, P., & Lowyck, B. (2016). Development and validation of a self-report measure of mentalizing: The Reflective Functioning Questionnaire. PloS One, 11(7), e0158678. Fonagy, P., Moran, G. S., Edgcumbe, R., Kennedy, H., & Target, M. (1993). The roles of mental representations and mental processes in therapeutic action. The Psychoanalytic Study of the Child, 48, 9-48. Fonagy, P., Target, M., Steele, H., & Steele, M. (1998). Reflective-functioning manual, version 5.0, for application to adult attachment interviews. London: University College London. Gabbard, G. O. (2017). Long-term psychodynamic psychotherapy: A basic text. American Psychiatric Pub. Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. Gunnar, M. R., & Quevedo, K. M. (2007). Early care experiences and HPA axis regulation in children: A mechanism for later trauma vulnerability. Progress in Brain Research, 167, 137-149. Heimberg, R. G., Brozovich, F. A., & Rapee, R. M. (2010). A cognitive behavioral model of social anxiety disorder: Update and extension. In Social anxiety (pp. 395-422). Waltham: Academic Press. Henderson, L., Gilbert, P., & Zimbardo, P. (2014). Shyness, social anxiety, and social phobia. In Social Anxiety (Third Edition) (pp. 95-115). New York: Guilford Press. Hesse, C., & Floyd, K. (2011). Affection mediates the impact of alexithymia on relationships. Personality and Individual Differences, 50, 451-456. Hezel, D. M., & McNally, R. J. (2014). Theory of mind impairments in social anxiety disorder. Behavior Therapy, 45(4), 530-540. Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60. Hu, L. T., Bentler, P. M., & Kano, Y. (1992). Can test statistics in covariance structure analysis be trusted? Psychological Bulletin, 112(2), 351-362. Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Scientific Software International. Kashdan, T. B., & Collins, R. L. (2010). Social anxiety and the experience of positive emotion and anger in everyday life: An ecological momentary assessment approach. Anxiety, Stress, & Coping, 23(3), 259-272. Katznelson, H. (2014). Reflective functioning: A review. Clinical Psychology Review, 34(2), 107-117. Kenny, D. A., & McCoach, D. B. (2003). Effect of the number of variables on measures of fit in structural equation modeling. Structural Equation Modeling, 10(3), 333-351. Kessler, R. C., Avenevoli, S., McLaughlin, K. A., Green, J. G., Lakoma, M. D., Petukhova, M., ... & Merikangas, K. R. (2012). Lifetime co-morbidity of DSM-IV disorders in the US national comorbidity survey replication adolescent supplement (NCS-A). Psychological Medicine, 42(9), 1997-2010. Kline, R. B. (2010). Principals and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press. Kullik, A., & Petermann, F. (2013). Attachment to parents and peers as a risk factor for adolescent depressive disorders: The mediating role of emotion regulation. Child Psychiatry & Human Development, 44(4), 537-548. Lysaker, P. H., Olesek, K. L., Warman, D. M., Martin, J. M., Salzman, A. K., Nicolò, G., ... & Dimaggio, G. (2012). Metacognition in schizophrenia: Correlates and stability of deficits in theory of mind and self-reflectivity. Psychiatry Research, 190(1), 18-22. Malda-Castillo, J., Browne, C., & Perez‐Algorta, G. (2019). Mentalization‐based treatment and its evidence‐base status: A systematic literature review. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 92(4), 465-498. Manning, R. P., Dickson, J. M., Palmier-Claus, J., Cunliffe, A., & Taylor, P. J. (2017). A systematic review of adult attachment and social anxiety. Journal of affective disorders, 211, 44-59. Marganska, A., Gallagher, M., & Miranda, R. (2013). Adult attachment, emotion dysregulation, and symptoms of depression and generalized anxiety disorder. American Journal of Othoropsychiatry, 83, 131-141. McIntosh, C. N. (2006). Rethinking fit assessment in structural equation modelling: A commentary and elaboration on Barrett (2007). Personality and Individual Differences, 42(5), 859-867. Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood: Structure, dynamics, and change. New York: Guilford Press. Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2019). Attachment orientations and emotion regulation. Current Opinion in Psychology, 25, 6-10. Mineka, S., & Oehlberg, K. (2008). The relevance of recent developments in classical conditioning to understanding the etiology and maintenance of anxiety disorders. Acta Psychologica, 127(3), 567-580. Nielsen, S. K. K., Lønfeldt, N., Wolitzky-Taylor, K. B., Hageman, I., Vangkilde, S., & Daniel, S. I. F. (2017). Adult attachment style and anxiety-The mediating role of emotion regulation. Journal of Affective Disorders, 218, 253-259. Nolte, T., Guiney, J., Fonagy, P., Mayes, L. C., & Luyten, P. (2011). Interpersonal stress regulation and the development of anxiety disorders: an attachment-based developmental framework. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 5, 55-68. Pedersen, S. H. Lunn, S. Katznelson,H. & Poulsen, S. (2012). Reflective functioning in 70 patients suffering from Bulimia nervosa. European Eating Disorders Review, 20(4), 303-310. Plana, I., Lavoie, M.-A., Battaglia, M., & Achim, A. M. (2014). A meta-analysis an scoping review of social cognition performance in social phobia, posttraumatic stress disorder and other anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders, 28, 169-177. Pollock, N. C., McCabe, G. A., Southard, A. C., & Zeigler-Hill, V. (2016). Pathological personality traits and emotion regulation difficulties. Personality and Individual Differences, 95, 168-177. Rapee, R. M., & Spence, S. H. (2004). The etiology of social phobia: Empirical evidence and an initial model. Clinical Psychology Review, 24(7), 737-767. Ravitz, P., Maunder, R., Hunter, J., Sthankiya, B., & Lancee, W. (2010). Adult attachment measures: A 25-year review. Journal of Psychosomatic Research, 69(4), 419-432. Rudden, M., Milrod, B., Target, M., Ackerman, S., & Graf, E. (2006). Reflective functioning disorder patients: A pilot study. Journal of the American Psychoanalytic Association, 54, 1339-1343. Samson, A. C., Lackner, H. K., Weiss, E. M., & Papousek, I. (2012). Perception of other people’s mental states affects humor in social anxiety. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 43(1), 625-631. Sbarra, D. A., & Hazan, C. (2008). Coregulation, dysregulation, self-regulation: An integrative analysis and empirical agenda for understanding adult attachment, separation, loss, and recovery. Personality and Social Psychology Review, 12(2), 141-167. Schimmenti, A., & Bifulco, A. (2015). Linking lack of care in childhood to anxiety disorders in emerging adulthood: the role of attachment styles. Child and Adolescent Mental Health, 20, 41-48. Schneider, R. L., Arch, J. J., Landy, L. N., & Hankin, B. L. (2016). The Longitudinal effect of emotion regulation strategies on anxiety levels in children and adolescents. Journal of Clinical Child &Adolescent Psychology, 45, 1-14. Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. London: Psychology Press. Sripada, C. S., Angstadt, M., Banks, S., Nathan, P. J., Liberzon, I., & Phan, K. L. (2009). Functional neuroimaging of mentalizing during the trust game in social anxiety disorder. Neuroreport, 20(11), 984-989. Sripada, C. S., Kessler, D., & Angstadt, M. (2014). Lag in maturation of the brain’s intrinsic functional architecture in attention-deficit/hyperactivity disorder. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(39), 14259-14264. Toth, S. L., Rogosch, F. A., & Cicchetti, D. (2008). Attachment-theory-informed intervention and reflective functioning in depressed mothers. In H. Steele, & M. Steele (Eds.), Clinical applications of the adult attachment interview (pp. 154-172). New York, NY: Guilford Press. Walter, H., & Mohnke, S. (2015). Mentalizing and psychopathology in schizophrenia, depression, and social anxiety disorders: The mediating role of emotion regulation. Child Psychiatry & Human Development, 44,537-548. Washburn, D., Wilson, G., Roes, M., Rnic, K., & Harkness, K. L. (2016). Theory of mind in social anxiety disorder, depression, and comorbid conditions. Journal of Anxiety Disorders, 37, 71-77. Zimmerman, P., & Becker-Stol, F. (2002). Stability of attachment representations during adolescence: The influence of ego-identity status. Journal of Adolescence, 25(1), 107-124. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,384 |