تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
ارائه چارچوبی مناسب جهت برنامه ریزی مشارکتی فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در راستای توسعه پایدار | ||
دانش شناسی | ||
دوره 13، شماره 49، مرداد 1399 اصل مقاله (187.13 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا اباذری* 1؛ مریم امیدخدا2 | ||
1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
2دکتری رشته علم اطلاعات و داتش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، مسئول کتابخانه حضرت ولیعصرعج، اداره کل استان تهران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور | ||
چکیده | ||
هدف: این مقاله با هدف ارائه چارچوبی مناسب جهت برنامهریزی مشارکتی فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی در راستای توسعه پایدار نگاشته شده است. روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که ضریب نسبی روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) آن تأیید شده است. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بودند. 357 نفر کتابدار از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن در نرمافزار اس.پی.اس.اس 22 استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که مؤلفههای اولویتدار عبارتند از : شناخت دقیق ذینفعان، رقبا، مشتریان و تامینکنندگان و توجّه به ایجاد فضای مشارکتی (مشارکت شهروندی). همچنین زیرمؤلفهی: شناخت کاربران کتابخانه، توجّه به رویکردهای توسعۀ اجتماعی مانند ایجاد وفاق و بحث و تبادل نظر محلی با برگزاری جلسات و جمع های صمیمانه محلی برای طراحی فعالیتهای فرهنگی در اولویت بودهاند بهطوریکه میتوانند به عنوان چارچوبی برای برنامهریزی مشارکتی در راستای توسعه پایدار به منظور طراحی فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی ایران مورد استفاده قرار گیرند. نتیجه گیری: بکارگیری مؤلفههای برنامه ریزی مشارکتیمیتواند به عنوان چارچوبی برای طراحی فعالیتهای فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. بکارگیری این چارچوب برنامهریزان و مدیران را درتصمیمگیریهای مربوط به فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی یاری خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی مشارکتی؛ توسعه پایدار؛ فعالیتهای فرهنگی؛ کتابخانه های عمومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 120 |