تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,504 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,310 |
تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر عملکرد تعادل ایستا و پویای دختران نوجوان سالم | ||
فصلنامه علوم ورزش | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 39، آذر 1399، صفحه 150-161 اصل مقاله (792.4 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا قادری قهفرخی1؛ فرناز ترابی* 2؛ آذر آقایاری2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه :تعادل یک مهارت حرکتی پیچیده است و شاخص تعیین کننده در بررسی توانایی عملکردی ورزشکاران به شمار می رود. هدف : هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر عملکرد تعادل ایستا و پویای دختران سالم در دوره نوجوانی بود . مواد وروش ها:آزمودنی های تحقیق حاضر را 30 نفر دانش آموز دختر نوجوان سالم با میانگین سنی46/ ± 40/13 سال تشکیل دادند و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند . قبل از اعمال 12 جلسه برنامه تمرینی ، تعادل ایستا به وسیله تست لک لک و تعادل پویا به وسیله تست زمان برخاستن و رفتن اندازه گیری شد. گروه تجربی به انجام یک دوره تمرینی شش هفته ای پرداختند و گروه کنترل فعالیت بدنی روزانه خود را ادامه دادند. بعد از انجام دوره ،پس آزمون از دو گروه به عمل آمد .از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف استاندارد اطلاعات و برای مقایسه میانگین دو گروه تجربی و کنترل و برآورد تاثیر در طرح پیش آزمون و پس آزمون از تحلیل کووریانس در سطح معنی دار ( 05/0≥p ) استفاده شد . نتیجه گیری : نتایج نشان داد فعالیت بدنی منتخب عملکرد تعادل ایستا را در دختران نوجوان سالم بهبود می دهد و می توان برای بهبود تعادل ایستا از آن استفاده کرد.اما همین تمرینات بر تعادل پویای آزمودنی ها تاثیر معنا دار نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد تعادل ایستا؛ عملکرد تعادل پویا؛ دختران نوجوان سالم | ||
مراجع | ||
خداشناس ،ع. (1395). یک دوره برنامهی تمرینی منتخب بر تعادل ایستا و پویای کودکان ناشنوا." مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 6(1)، 383-391. قلیچ پور، ب. (1393). تأثیر طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی." نشریه رشد و یادگیری حرکتی 7(2): 139-151.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 403 |