تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,330 |
مدل ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری وسبک های اسنادی با میانجی گری انگیزش پیشرفت دربین دانش آموزان ناحیه یک شهر ساری | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 35، آذر 1397، صفحه 15-36 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهرام میرزاییان1؛ خیرالنسا شیردل* 2؛ محمدکاظم فخری3 | ||
1روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
2دانشجوی دکترا-مدرس دانشگاه -ومشاورمرکز- | ||
3گروه روانشناسی دوره دکتری دانشگاه آزاد ساری | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر، مدل ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری و سبک های اسنادی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در بین دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 96 – 1395 بوده است که از این تعداد 375 دانش آموز با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای 05/ 0 به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای وارد مطالعه شدند. از این تعداد 160 نفر پسر و 215 نفر دختر بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (سواری، 2011)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (وین شتاین و مایر، 1984)، پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) (پترسون و همکاران،1983) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت (هرمنس،1970) بود. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق تاثیر مستقیم را بین راهبردهای یادگیری و اهمال کاری تحصیلی با انگیزش پیشرفت نشان داد و سبک های اسنادی و اهمال کاری تحصیلی با هم انگیزش پیشرفت را تبیین کردند. همچنین راهبردهای یادگیری شناختی بیشترین سهم را در پیش بینی متغیر اهمال کاری تحصیلی داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمال کاری تحصیلی؛ " راهبردهای یادگیری؛ " سبک های اسنادی؛ " انگیزش پیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |