تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,826 |
رابطه ی ساختاری پیوند با مدرسه با رفتارهای پرخطر در نوجوانان ؛ نقش میانجیگری ساختار انگیزشی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 35، آذر 1397، صفحه 83-102 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
خدیجه ابوالمعالی الحسینی* | ||
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از موارد جدی تهدیدکننده ی سلامت، شیوع رفتارهای پرخطر در میان اقشار مختلف بویژه نوجوانان است. هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس پیوند با مدرسه با میانجیگری ساختارهای انگیزشی در نمونهای از نوجوانان دبیرستانی شهر تهران در سال 96-1395 بود. 418 نفر از دختران و پسران دورهی دوم دبیرستانهای تهران از گروه های سنی مختلف به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به پرسشنامههای رفتارهای پرخطر (زاده محمدی و احمدآبادی، 1390)، ساختارانگیزشی(ککس وکلینگر، 2004)، و پیوند با مدرسه (رضایی شریف، حجازی و همکاران،1393) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارAMOS 21.0استفاده شد. شاخصهای برازش حاکی از برازش مناسب الگوی مفهومی با دادهها بودند. شاخص برازش مقایسه ها (900/0=CFI)، شاخص نیکویی برازش (903/0=GFI)، شاخص نرم شده نیکویی برازش (861/0=AGFI) و ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریب (080/0=RMSEA) همگی نشان می دهند که مقادیر در سطح مطلوب هستند و مدل برازش مطلوبی دارد. به علاوه یافتهها نشان دادند اثر مستقیم پیوند با مدرسه بر رفتارهای پرخطر منفی و معنادار، و اثر مستقیم آن برساختار انگیزشی انطباقی مثبت و معنادار بود. همچنین اثر مستقیم ساختار انگیزشی انطباقی بر رفتارهای پرخطر منفی و معنادار و اثر مستقیم ساختار انگیزشی غیر انطباقی بر رفتارهای پرخطر، مثبت و معنادار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار پرخطر؛ ساختار انگیزشی؛ انطباقی؛ غیرانطباقی؛ پیوند با مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |