تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,663 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,459,907 |
ارتباط اجتماع یادگیری با میزان تحقق دستاوردهای یادگیری دانشجویان در بستر الکترونیکی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 43، فروردین 1400، صفحه 65-85 اصل مقاله (797.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نارنجی ثانی* 1؛ نیلوفر عمویی2؛ سمانه حجازی3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت فنآوری اطلاعات ، مؤسسه آموزش عالی مهر البرز،تهران،ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهای ارتباط اجتماع یادگیری با دستاوردهای یادگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بستر الکترونیکی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر نحوۀ گردآوری دادهها کمی از نوع توصیفی-تحلیلی و جامعۀ آماری این پژوهش شامل 600 دانشجویان کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی مهر البرز و دانشگاه تهران در 3 رشتۀ تحصیلی مشترک بوده است که با روش نمونه گیری تصادفی وبا استفاده از فرمول کوکران تعداد 346 نفر به عنوان نمونه، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مدل جامعۀ تحقیقاتی گریسون و همکاران (Garrison et al,.2000) که شامل 34 سؤال است. روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوا و با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 0.83 برآورد شد و در نهایت اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (روش همبستگی پیرسون) و با به کارگیری نرمافزار spss تحلیل شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که در ابعاد حضور شناختی و حضور اجتماعی، دانشجویان موسسۀ آموزش عالی مهر البرز در مقایسه با دانشگاه تهران در سطح بالاتری قرار دارند و اما در بعد حضور یاددهی تفاوتی بین این دو گروه مشاهده نشد و از سوی دیگر بین حضور شناختی، اجتماعی و یاددهی با میزان تحقق دستاوردهای یادگیری دانشجویان در موسسۀ آموزش عالی مهرالبرز رابطۀ مثبت و معناداری وجود داشته و این در حالی است که در دانشگاه تهران از بین مؤلفههای اجتماع یادگیری، تنها مؤلفۀ حضور یاددهی با میزان تحقق دستاوردهای یادگیری دانشجویان رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و این تفاوت میتواند در نتیجه استفاده از دو مدل آموزشی متفاوت در نهادهای مذکور باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتماع یادگیری؛ یادگیری الکترونیکی؛ دستاوردهای یادگیری دانشجویان؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 378 |