تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,187 |
پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبک های کنار آمدن با استرس و هوش هیجانی دانش آموزان | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 43، فروردین 1400، صفحه 109-129 اصل مقاله (748.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی طالقانی نژاد* 1؛ رحیم داوری2؛ فرح لطقی کاشانی3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
2استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
3دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس و هوش هیجانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397و حجم نمونه آماری شامل 400 نفر بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. افراد نمونه از طریق پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، هوش هیجانی برادبری– گریوز(2004)،حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران(1988) و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فلکمن(1985) سنجش شدند. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها مورد تایید اساتید قرار گرفت و پایایی به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مقادیر 91/0، 91/0، 87/0 و 86/0 به دست آمد. برای آزمون فرضیه ها، از رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد: حمایت اجتماعی، هوش هیجانی و سبک مقابلهای مساله مدار به طور منفی و معنی دار و سبک مقابلهای هیجان مدار به طور مثبت و معنی دار اعتیاد به اینترنت دانش آموزان پیش بینی میکنند. همچنین از بین ابعاد حمایت اجتماعی، خانواده و افراد مهم و از بین ابعاد هوش هیجانی، بعد مدیریت رابطه به طور منفی و معنی دار اعتیاد به اینترنت را پیش بینی میکنند | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد به اینترنت؛ حمایت اجتماعی؛ سبک های مقابله با استرس؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 834 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 634 |