تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,867 |
شناسایی و تعیین اهمیت مؤلفههای آموزش موسیقی در کتب دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 13، شماره 52، اسفند 1399، صفحه 83-114 اصل مقاله (798.74 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2021.680676 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حبیباله صیرفی1؛ جعفر قهرمانی* 2؛ داود طهماسبزاده شیخلار3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران مرند، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین اهمیت مؤلفههای آموزش موسیقی در کتب دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی انجام یافته است. این بررسی متأثر از بنیان فلسفی تفسیری بوده و از رویکرد کیفی به شیوه تحلیل محتوی عرفی برخوردار است. در بخش اول، واحد مورد بررسی، کلیه کتب درسی هنر دوره اول و دوم متوسطه و هنرستانهای موسیقی بوده که جهت نمونهگیری از آن به شیوه نمونهگیری هدفمند عمل شد و کتابها و منابع معتبر و مرتبط انتخاب شد. واحد تحلیل در این بخش، تحلیل مضمون بود و از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی جهت گردآوری، استخراج و استنتاج دادها استفاده شد. در بخش دوم برای تعیین اهمیت مؤلفههای آموزش موسیقی و درجه اهیمت آنها در کتابهای درسی از آنتروپی شانون استفاده شد. از تحلیل یافتهها در بخش اول طی کدگذاری انتخابی، چهار مقوله شناختی، مهارتی، خلاقیت و عاطفی (احساسی) استخراج گردید. این چهار مقوله طی کدگذاری محوری شامل۹۰ مؤلفه (شناختی ۲۶ مؤلفه، مهارتی ۲۳ مؤلفه، خلاقیت ۲۲ مؤلفه و عاطفی 1۹ مؤلفه) و طی کدگذاری باز 216 مضمون میباشد. طبق نتایج بدست آمده نشان میدهد که در بین مقولههای چهارگانه، مقوله شناختی از اولویت اول، مقوله مهارتی از اولویت دوم، مقوله خلاقیت از اولویت سوم و مقوله احساسی (عاطفی) از اولویت چهارم برخوردار میباشد. مؤلفههای تفکر تفسیری، آموزش کلیدی و افزایش درک مفاهیم، محتوا با پایه زیباشناختی، شکوفایی روح و روان توأم با زیبایی آفرینی و تمرینات مکرر و منظم نیز دارای بالاترین اولویتها در بین مؤلفهها بودند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آموزش موسیقی؛ کتب درسی؛ هنرستان موسیقی؛ دوره متوسطه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه تعلیم و تربیت در طول تاریخ بشر، بیش از هر فعالیت اجتماعی دیگر اهمیت داشته است. در بیان اهمیت تعلیم و تربیت کافی است گفته شود که تحقق گوهر آدمی منوط به آن بوده و فعالیت هایی که تحت عنوان آموزش و پرورش در مورد انسان اعمال میشود، شرط لازم رشد و تکامل است (نواب صفوی، 13۸7). در ارتباط با وظایف اساسی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش بطور خلاصه میتوان به 3 نکته توجه نمود. اول، تعلیم مفاهیم اساسی که شرط نیل به فکر منطقی و عملی است مثل خواندن، نوشتن، حساب کردن. دوم، بیداری ذوق که نخستین گام در تربیت حس زیباییشناسی است. موسیقی و نقاشی و کاردستی در شمار وسایل مناسب برای تربیت ذوق در این دوره است. اما در حال حاضر از این مواد درسی حتی وقتی هم در برنامهها پیشبینی شدهاند چنانکه باید، بهرهبرداری نمیشود، این دوره از نظر ایجاد ذوق به منزله دوره آگاهی است. سوم، تربیت اجتماعی و شخصیت که این نوع تربیت به کیفیت حیات اجتماعی بستگی دارد (شکوهی، 1397). متخصصان آموزش هنر اذعان میدارند که آموزش هنر نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان دارد و در رشد مهارتهای تفکر، توانایی خلاقیت و کمک به شکل دهی ارزشها و رویکردهای افراد دارد. آموزش هنر توانایی بسیاری در برانگیزاندن افراد برای یادگیری و غلبه کردن بر موانع آموزش و یادگیری دارد. آموزش هنر میتواند هیجانهای منفی و دارای اثرات زیان بار مانند بیعلاقگی، اضطراب و خستگی را کاهش داده و حتی از بین ببرد (سیالیتین[1]، ۲۰۰۲). در زمینه جهتگیریها و روشهای اساسی برنامه درسی هنر، برداشتها و نگرشهای مختلفی وجود دارد. نتیجه این که، هر رویکردی به تربیت هنری یا آموزش هنر را نمیتوان مقبول دانست و تأمل درباره رویکردهای متنوعی که در این زمینه مطرح شده است، ضروری و اجتناب ناپذیر است. برنامهریزان و مربیان بدون اتکا به بصیرتهای ناشی از مطالعه این رویکردها و به خدمت گرفتن ظرفیت نقد، تحلیل و ارزیابی در ارتباط با آنها، قادر به اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و اثربخش نخواهند بود. نظریهپرداز برجسته و شهیر عرصه آموزش هنر و زیباییشناسی، آیزنر، بر این باور است که هنر، دسترسی به تجاربی که فراهم کردن آنها از طریق دیگر اشکال بازنمایی[2] غیرممکن و یا بسیار مشکل میباشد را ممکن میسازد. هنر نقش مهمی در پالایش سیستم حسی و پرورش تواناییهای تخیلی ما دارد. در واقع، هنر نوعی اجازه دسترسی را فراهم میکند تا بتوانیم تجارب کیفی[3] را به شیوهای دقیق و منحصر به فرد، دنبال کرده و در اکتشاف سازنده آنچه که فرآیند تخیلی میتواند خلق کند درگیر شویم. موسیقی، از جمله این هنرهاست (آیزنر، 2002) و از آنجا که شناخت موسیقی بدون آموزش آن امکانپذیر نیست، بنابراین آموزش موسیقی باید بخشی جداناپذیر از برنامههای آموزشی کشور باشد (سالم و محمدپور، 1۳۸۵). به اعتقاد واینبرگر[4](2014) هدف آموزش موسیقی صرفاً یادگیری نواختن یک ساز یا آلت موسیقی نیست، بلکه فواید زیادی بر روی رشد شناختی فرد دارد و باعث تسهیل وضعیت یادگیری برای آموزشهای بعدی خواهد شد. موسیقی نزد دانشمندان اسلامی به عنوان یک علم، هنر و یک فن به حساب میآید. گرچه برخی افراد هر عصر و زمانی از این هنر سوء استفاده میکردند و متأسفانه سوء استفاده همین بی خردان و بیهنران باعث میشد که دانشمندان اسلامی علم خود را در فن موسیقی کتمان کنند و مطالبی هم که اظهار میکردند خیلی جزئی و محدود باشد. موسیقی از هنرهائیست که دو پهلوست؛ از یک طرف مثبت و سازنده و از جهت دیگر منفی و مخرب میباشد. در صورت استفاده درست تأثیرات مثبتی بر روح و روان آدمی میگذارد، تأثیراتی از قبیل افزایش قدرت ادراک، محاسبه، تسکین و تحذیر روح مریض برای عمل جراحی روی بدن مریض، افزایش حرکات بدنی معلولان و غیره دارد. احکام شرعی در مورد موسیقی و هر آهنگ دیگر بستگی به نوع تأثیر آن از حیث مثبت یا منفی در مستمعین دارد و مشکل عمده در بیان احکام شرعی آهنگها در تشخیص آثار آن بر مستمعین است و احکام اسلام[5] در مورد آهنگها مربوط به نحوه استفاده مردم از این آهنگها میباشد. به عبارت دیگر اگر موسیقی به نحو صحیح و با اصول علمی و اخلاقی مورد استفاده قرار گیرد همیشه مفید و تأثیرات مثبت خواهد داشت اما اگر به صورت فلهای بر مبنای هوس بازی و جهت تهییج و ترویج شهوانی مورد استفاده قرار گیرد به حکم عقل، علم و شرع مقبوح و مذموم است (حسینزاده، 1384). پس موسیقی به عنوان یکی از هنرهای مورد علاقه مردم در صورت استفاده درست از نظر اسلام نیز مورد تأیید میباشد و میتوان از تأثیرات سازنده آن که بدانها اشاره گردید بهره گرفت. علاوه بر پژوهشها، شرحیات علما و فقهای اسلام نیز باتوجه به ماهیت مشکک بودن آموزش موسیقی و وجود ادله و برهانهای ضد و نقیض نشان میدهد که استفاده از موسیقی درست و متناسب با شان و شئونات فرد و جمع و همچنین رعایت استلزامات فرهنگ بومی و غیره مجاز شمرده شده است. برای مثال مقام معظم رهبری در این زمینه میفرمایند: «بطور کلی استفاده از آلات موسیقی فی نفسه برای اجرا و سرودهای انقلابی و برنامههای دینی و فعالیتهای فرهنگی و تربیتی مفید، اشکال ندارد و یاد دادن و فراگیری آن برای استفاده در امور مذکور مانعی ندارد (مورخ 1۸/ ۶/ 1۳۸1)». شیخ طوسی میگوید: « اگر اصل موسیقی آوازی توام با اباطیل و معاصی نباشد، حرمت ندارد» (میرزاخانی، 1۳۶۹: 74). همچنین نظرات غزالی، فیض کاشانی و محقق سبزواری، اصل موسیقی آوازی و یا اصل غناحرام نیست مگر آنکه حرکتی از خارج بر آن عارض شود (میرزاخانی، 1۳۶۹). اما جایگاه موسیقی در نظام آموزشی ایران به مراتب نگران کنندهتر از سایر کشورهاست. در راستای توجه به اهمیت حوزه موسیقی میتوان به نظر آیتاله سیدموسی صدر به عنوان یکی از رهبران بزرگ شیعیان اشاره کرد. ایشان از مدافعان آموزش موسیقی است چرا که ایشان نه تنها موسیقی را بطور کامل حرام نمیدانند، بلکه برخی از انواع آن را از جلوههایی زیبایی و روح انسان تلقی میکنند. ایشان کلیت موسیقی را حرام نمیدانند. ایشان حتی در مقالهای با عنوان «موسیقی و خدمات تاریخی دانشمندان اسلامی به آن» نشان میدهد که موسیقی شناس است و انواع موسیقیها را درک میکند (مدرسی، 1۳۹۰). پژوهشهای انجام شده در خصوص آموزش موسیقی در اروپا (تاگارت[6]، وایتبی[7] و شارپ[8]، 2004، شارپ و لی متیس[9] ،2000، رابینسون[10]، ۲۰۰۰) نشان میدهد که تمام اظهارات سیاست ملی در مورد آموزش و پرورش همیشه بر اهمیت بعد فرهنگی و نیاز به ارتقاء تواناییهای هنری و خلاقانه کودکان و دانشآموزان تاکید داشتهاست. موسیقی در طول تاریخ، وسیلهای برای سازگاری، خلاقیت، ابزار عشق، دوستی و آرامش بوده است. در میان هنرها، موسیقی بدلیل داشتن انرژی، تحرک و جاذبه ذاتی، بسیار نافذ بوده و به طرز فوقالعادهای بشر را به خود مشغول کرده است. از نظر آموزشی، مهمترین کاربرد موسیقی، پرورش حواس به مثابه ابزار شناخت در افراد است که این پرورش حواس بوسیله موسیقی به خصوص در کودکان و نوجوانان نمود بیشتری مییابد. علم روانشناسی، موسیقی را برای کودکان و نوجوانان نوعی نیاز روانی میشناسد و بنابراین آموزش آن به منظور تربیت موسیقی دان نیست؛ بلکه در حد پاسخ به همین نیاز طبیعی است. موسیقی بویژه اگر به شیوه گروهی انجام گیرد در ایجاد مهارتهای اجتماعی لازم در کودکان و نوجوانان نقش مؤثری دارد و در از بین بردن رفتارهایی چون خجالت و کمرویی از روشهای دیگر مناسبتر است و سازگاری و همکاری کودکان و نوجوانان را با یکدیگر سبب میشود (سالم و محمدپور، 1۳۸۵). امروزه پژوهشگران و محققان هنر و موسیقی، متخصصان برنامه درسی، روانشناسان تربیتی و فلسفه تعلیم و تربیت معتقدند که موسیقی استرس و هیجان را کاهش میدهد، آستانه تحمل را بالا میبرد، سلامت فردی را افزایش میدهد، شادی را بیشتر میکند، همچنین تحقیقات نشان میدهد که نواختن آلت موسیقی باعث موفقیت در مراحل بعدی زندگی میگردد، موجب بالا بردن هوش فرد میشود و حافظه فرد را تقویت مینماید. همچنین از اثرات مثبت و بهینه آموزش موسیقی بر نحوة چگونه دیدن صورتهای خنثی افراد تأثیر میگذارد، صدای پس زمینه میتواند باعث پیشرفت خلاقیت شود، پیشبینی شخصیت (تمایل به تجربههای جدید، برون گرایی، سازگاری، وظیفهشناسی و ثبات احساسی) بر اساس سلیقه موسیقی امکانپذیر است. آموزشموسیقی اثرقابل توجهی در بهبود مهارتهای حرکتی و استدلالی دارد حتی موسیقی باعث افزایش توجه بصری میشود و به ورزش نیز کمک میکند (عشایری، 1392). عشایری (1۳۹۲) پژوهشی را با هدف «پی بردن به تأثیر داشتن زمینه موسیقیایی در یادگیری آوای کلام» انجام داد. برای این منظور از طرح ex post facto استفاده کرد و روی دو گروه از دانشجویان که یکی دانشجوی رشته موسیقی بود و دیگری دانشجوی رشته شیمی بود اعمال شد و با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که داشتن آشنایی با آوای موسیقیایی تأثیری بر یادگیری آوای زبانی دارد. قاسم تبار (1۳۹۰) در پژوهشی با عنوان تأثیر آموزش موسیقی بر مهارتهای پایه ریاضی به تأثیر روش آموزش عرف پرداخت و به این نتیجه رسید که آموزش موسیقی بر مهارتهای طبقهبندی کردن، نگهداری ذهنی عددی، هندسه و تشخیص شباهت و تفاوت کودکان تأثیر دارد. فخاریزاده (1۳۸۵) در پژوهشی با عنوان تأثیر آموزش موسیقی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان نجفآباد به این نتیجه رسید که دانشآموزان موسیقی آموخته در درس علوم و ریاضی پیشرفت معنیداری نسبت به دانشآموزان موسیقی نیاموخته دارند. وانگ، وانگ و ژانگ[11] (۲۰11) طی پژوهشی به بررسی «تأثیر گروه درمانی موسیقی بر روی خلق و خوی افسرده دانشآموزان» پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد که موسیقی درمانی گروهی میتواند به طور مؤثری منجر به کاهش علایم افسردگی و بهبود سلامت روان دانشآموزان گردد. آلبورنوز[12] (۲۰11) با مطالعه «اثربخشی موسیقی درمانی گروهی و آموزش موسیقی بر افسردگی نوجوانان و دانشآموزان مبتلا به سوء مصرف مواد» به این نتیجه رسید که موسیقی درمانی گروهی و آموزش موسیقی میتواند مشکلات رفتاری و اختلالات هیجانی همراه با سوء مصرف مواد از جمله افسردگی و پرخاشگری را کاهش میدهد. علاوه بر معضل مهارت تفکر و اندیشیدن، یکی از حوزههای مورد غفلت در تعلیم و تربیت ما، بحث سلامت عاطفی و روانی است. سلامت، تنها مقولهای جسمانی نبوده و در تعریف آن، افزون بر رفاه جسمی، نبود بیماری و ناتوانی فیزیکی به عوامل اجتماعی و به ویژه عوامل روانی همچون نشاط اجتماعی که یکی از مؤلفههای سلامت روانی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده و با عواطف مثبتی چون آرامش، لذت، شادی و نشاط همراه و هم حوزه است نیز اشاره میشود (لین و همکاران[13]، 2010). خلفبیگی، فهیمی، عشایری، دوستدار(1۳۹۲) در پژوهش خود تحت عنوان «تأثیر فعالیتهای موسیقیایی بر عملکرد اجرایی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا» دریافتند که این بیماران در طی ۲۴ جلسه برنامه موسیقی درمانی عملکرد بهتری را در آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین[14] نسبت به گروه کنترل داشتند. طایفه مرسل (1۳۹1) نیز با مطالعه «تأثیر موسیقی درمانی بر رشد سازگاری اجتماعی و رشد معنوی در زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله تهران» نشان داد که موسیقی درمانی باعث افزایش سازگاری اجتماعی زنان میشود. کریمی، زارع و هادیان فرد (1۳۹۰) در پژوهش خود در حیطه کودکان استثنایی با عنوان «تأثیر موسیقی درمانی بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیشفعالی» نشان دادند تأثیر موسیقی درمانی بر توجه انتخابی دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی» اثر مثبت دارد. هیوای و حسین[15] (۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان «مزایای تربیت هنری» به یک مطالعه موردی دست زدند. نتایج نشان داد که درصد آنها تربیت هنری را برای خودشان بویژه در کاهش استرس مفید میدانند زیرا سیستم آموزشی فعلی آنها بیشتر بر نتایج علمی تأکید دارد. درصد آنها اظهار نمودند طراحیها[16] نه تنها بر تمرکزشان کمک مینماید بلکه میزان شهود و دریافت آنها را افزایش میدهد. برخی اضافه کردند که طراحی یک فعالیت تسکین دهنده میباشد و به آرامش ذهن کمک میکند. ۹۰ درصد تأکید کردند که تربیت هنری در زندگی دانشآموزان جهت توسعه یک ذهن متعادل مهم و مفید میباشد. ضمناً 5/62 درصد به افزایش مهارتهای ریاضی از طریق جنبههای هنری مانند موسیقی اشاره کردند که این میتواند نشان از وجود ارتباط ریاضی با موسیقی باشد هرچند آنها دو رشته مختلف هستند. از منظر گروههای سنی، یافتهها نشان داد که ۸۰ درصد افراد بزرگتر (آنهائی که در دهههای ۴۰، ۳۰ و ۵۰ زندگی میکردند) بیان کردند موسیقی مهارتهای ریاضی آنان را افزایش داده است. اگرچه درصد افراد جوان یعنی زیر ۳۰ سال بر این عقیده بودند که موسیقی به آنها در افزایش مهارتهای ریاضی کمک نکرده است. موزلر[17]و همکاران (۲۰1۲) نیز طی پژوهشی تحت عنوان «تکنیکهای موسیقی درمانی به عنوان تغییر در بهداشت روان» گزارش دادند که موسیقی درمانی از طریق روشهای مختلف دارای کاربرد مهمی است. معمولاً در تنظیمات بهداشت روانی از موسیقی درمانی استفاده میشود و پژوهشهای قبلی نشان میدهد که ممکن است روش خاصی در کاربرد موسیقی پیشبینی کننده مهم تغییر رفتار باشد. نتایج نشان داد که تکنیکهای موسیقی درمانی بشدت مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این شایستگیهای بین فردی (مهارتهای اجتماعی و بین فردی) و تمرکز در موسیقی باز تولید (به عنوان مثال آواز یا نواختن آهنگ آشنا، یادگیری مهارتهای موسیقی) در میان شرکت کنندگان بهبود یافت. اسمتانا[18] (۲۰1۲) در رساله دکتری خود تحت عنوان «بررسی اثربخشی موسیقی درمانی و هنرهای نمایشی در نوجوانان مبتلا به اختلالات ساختاری» نشان داد که موسیقی میتواند بر بهبود بسیاری از اختلالات رفتاری- هیجانی و همچنین اختلالات روانی نوجوانان مؤثر باشد. کالول[19] و همکاران (۲۰13) با مطالعه «تأثیر مداخلات موسیقی درمانی (گوش دادن، ترکیب، ارف، آموزش موسیقی) بر شرایط فیزیولوژیکی و رفتارهای روانی کودکان و دانشآموزان بستری» به این نتیجه رسیدند که هر چند موسیقی درمانی بر بهبود شرایط فیزیولوژیکی (تعداد ضربان قلب، فشارخون، یا اشباع اکسیژن) مؤثر نبود اما موسیقی و آموزش آن میتواند در تغییر رفتارهای نابهنجار مؤثر واقع شود. در حال حاضر آموزش موسیقی از حد یک سرگرمی یا هیجان فراتر رفته، تأثیرات شناختی آن در افزایش توان ذهنی، تمرکز، مهارت حرکتی، دقت و هماهنگی حواس از فعالیتهای دیگر هنرها بارزتر است. از سویی آموزش موسیقی به خاطر مفاهیم انتزاعی، نیاز به روشهایی دارد که کودکان و نوجوانان را در مسیر تجربه و فعالیتهای عینی و ملموس قرار میدهد و فرآیند یادگیری را آسانتر و سریعتر میسازد. این گونه است که ضرورت آموزش مناسب موسیقی، به عنوان برنامهای عمومی در مقطع تحصیلی دبستانی و دبیرستانی تا پیش از دانشگاه احساس میشود. وارنیک[20] (2009)، بر این باور است که شادی و آموزش، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و مهمتر اینکه شادی باید هدف مرکزی آموزش و پرورش باشد. پژوهشها حاکی از آن است که فرایند تعلیم و تربیت فعال، نیازمند شور و طرب، نیاز به جوشش، تلاش و پشتکار و نشاط در همه ابعاد است. هرگونه ارتباط و تعلیمی، بدون روح تحرک، پویایی و شادی و نشاط، منجر به شکست است. آموزش موسیقی و توجه به موسیقی یک بستر و محمل مناسبی است که اولاً این هیجانات مثبت از قبیل شادی و نشاط اجتماعی برای تمامی دانش آموزان فراهم شود. ثانیاً میتواند به عنوان یک رشته تحصیلی در دوره متوسطه و دانشگاه و به تبع آن یک حرفه و شغل در آینده تلقی شود که علاقمندان و افراد مستعد را جذب نماید. از این رو لازم است که بحث آموزش موسیقی مطابق با چارچوب های فرهنگی جامعه مورد توجه نظام آموزشی کشور قرار گیرد. شاید یکی از دلایل عدم توفیق حضور آموزش موسیقی در نظام آموزشی کشور به اعتقاد پژوهشگر، عدم اولویت این نیاز از دید مقامات آموزشی و نهاد تصمیم گیری است. معلمان معتقدند، نوع نگاه مجریان قانون به آموزش و پرورش بسیار مهم است. هرگاه موضوع آموزش به آیندهسازان ایران از دیدگاه نظام اولویت پیدا کند شاهد تحول بنیادین در آموزش خواهیم بود. غیرتخصصی بودن دبیران و آموزگاران از جمله دغدغههای اعلام شده از طرف معلمان میباشد. در این ارتباط نبود کتابهای پرمحتوا و خوب و عدم وجود دورههای آموزش ضمن خدمت و تربیت معلمین کارآزموده و متخصص و عدم امکانات و توانایی خرید آلات موسیقی برای یادگیری و آموزش موسیقی، بالا بودن هزینه آموزش مناسب و خرید ساز مستقل برای دانشآموزان که نه تنها بایستی در یک فضای مناسب در مدرسه بلکه در منزل نیز بایستی تمرین صورت گیرد، از مشکلات مهم آموزش موسیقی و هنر در مدارس است. مثلاً در برنامه درسی دوره ابتدایی اصلاً توجهی به آموزش موسیقی نشده و به مباحثی همچون کاردستی، خط، نقاشی، قصه و قصهگویی، تربیت شنوایی، عکاسی، طراحی و نمایش اهمیت بیشتری داده شده است. آموزش موسیقی که قرنها در کشور ایران سابقه بسیار طولانی دارد چون توجه زیادی صورت نگرفته به ناچار موسیقی اصیل، سنتی، محلی و فولکلوریک کم کم رو به فراموشی رفته و اطلاعات موسیقیایی و فرهنگ آشنایی با سازها و یا علم موسیقی در خانوادهها بسیار کم شده است. لذا آموزش موسیقی با مشکلات عدیدهای روبرو است که بایستی در این میان خاستگاه آموزش موسیقی که همانا آموزش و پرورش میباشد، بایستی در قالب کتب درسی مشکلگشا باشد که این امر مهم انجام نگرفته و در بعضی موارد شاهد هستیم که امر آموزش موسیقی مذموم شمرده شده است. این درحالی است که امروزه پژوهشگران و محققان هنر و موسیقی و متخصصان برنامه درسی و روانشناسان تربیتی و فلسفه تعلیم و تربیت معتقدند که موسیقی استرس و هیجان را کاهش میدهد، آستانه تحمل را بالا میبرد، سلامت فردی را افزایش میدهد، شادی را بیشتر میکند، همچنین تحقیقات نشان میدهد نواختن آلت موسیقی باعث موفقیت در مراحل بعدی زندگی میگردد، موجب بالا بردن هوش فرد میشود و حافظه فرد را تقویت مینماید. همچنین از اثرات مثبت و بهینه آموزش موسیقی بر نحوة چگونه دیدن صورتهای خنثی افراد تأثیر میگذارد، صدای پس زمینه میتواند باعث پیشرفت خلاقیت شود، پیشبینی شخصیت(تمایل به تجربههای جدید، برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی و ثبات احساسی) بر اساس سلیقه موسیقی امکانپذیر است. آموزش مناسب موسیقی اثر قابل توجهی در بهبود مهارتهای حرکتی و استدلالی دارد حتی موسیقی باعث افزایش توجه بصری میشود. موسیقی به ورزش نیز کمک میکند (عشایری، 1392)
مرور پژوهشهای انجام شده در داخل کشور در زمینه آموزش موسیقی و تجربیات عینی و عملی پژوهشگر نشان میدهد که وضعیت برنامه درسی آموزش موسیقی در نظام آموزشی مطلوب نیست و نظام آموزشی، آموزش این موضوع را در تمام مقاطع تحصیلی و برای تمامی دانش آموزان مطلوب و مناسب تشخیص نداده است و آموزش در این زمینه اغلب برون سپاری شده که افراد براساس علاقه و نیاز خود به موسسات و آموزشگاه هایی که در این زمینه هستند مراجعه میکنند و این امر زمینه را برای تاخت و تازهای ناشیانه و بدون چارچوب فراهم کرده است و برای هنرستان هایی که رشته آموزش موسیقی دارند نیز الگوی برنامه درسی مطلوب و مناسبی ندارد و فعالیت های پژوهشی و عملیاتی گستردهای هم در این زمینه نشده است و لازم است با توجه به اهمیت آن مورد توجه جدی قرار گیرد. با توجه به آنچه مطرح شد، خلاء مطالعاتی و توجه به امر آموزش موسیقی به نظر میرسد مطالعه علمی محتوای کتب درسی آموزش هنر دردوره متوسطه برای برنامه ریزی و سیاست گذاریهای آموزشی در زمینه هنر و موسیقی در مدارس ضروری میباشد و این امر مهمی است که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر به دنبال بررسی این موضوع است که مؤلفهها و عناصر برنامه درسی آموزش موسیقی در کتب دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی در کشور کدامند؟ هر کدام از مؤلفهها از چه میزان اهمیت برخوردارند؟ و با توجه به سؤالهای مطرح شده، پزوهشگر در پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به اهدافی از قبیل شناسایی مؤلفهها و مفروضات برنامه درسی آموزش موسیقی در دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی و اولویتبندی مؤلفهها و مفروضات برنامه درسی آموزش موسیقی در دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی میباشد.
روششناسی پژوهشبررسی گزاره های تحقیق (سؤالات) در این مطالعه مستلزم برخوردی کیفی در قالب تحلیل محتوی کیفی عرفی برخاسته از پاردایم فلسفی تفسیری است. لذا در این خصوص واحد مطالعه ایی تحت عنوان کلیه کتب فرهنگ و هنر پایه های (7 ، 8، 9، 10 و 11) تعریف شد و از واحد تحلیل مضمون بواسطه کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای گردآوری، استخراج و استنتاج اطلاعات جهت شناسایی مؤلفههای آموزش موسیقی و هم چنین از آنتروپی شانون جهت تعیین اهمیت و درجه بندی مؤلفهها استفاده به عمل آمد. نمونه مورد مطالعه به روش هدفمند مورد گزینش قرار گرفت.
جدول1: لیست کتاب درسی هنر دوره متوسطه و هنرستان های موسیقی Table 1 List of high school art textbooks and music conservatories
برای تجزیه و تحلیل دادهها از کد گذاری باز، محوری و گزینشی در قالب مراحل زیر استفاده شد: تمامی متون کتب فوق خط به خط مورد مطالعه قرار گرفت. سپس بر اساس واحد تحلیل(مضمون) متون خوانده شده براساس معانی موجود در مضامین مورد کدگذاری اولیه(باز) قرار گرفته و در مرحله بعد کدهای باز در راستای مسئله پژوهش بواسطه اشتراک اولیه در طبقات و دستهها قرار داده شده و مجددا کدگذاری شدند (کد محوری) و نهایتا کدهای محوری حاصله نیز در دستهها و طبقات جدید قرار گرفت و برچسب نهایی (کدهای گزینشی) به آنها زده شد. استنتاج مضامین یا طبقه های مشخص شده که شامل خصوصیات و ابعاد طبقه ها، تعیین روابط بین طبقه ها، روشن کردن الگوها است. پس از تعیین واحد تحلیل و ایجاد ارتباط با متن، داده های به دست آمده به صـورت واحـدهـای معنـی تقسیم، وسپس با فشرده سازی خلاصه شدند و با شیوه استقرایی طبقات فرعی استخراج، ونهایتاً طبقات اصلی یا مضامین نهـایی انتزاع شد. نتایج کدگذاری این بود که کل دادهها در چهار مقوله شناختی، مهارتی، خلاقیت و احساسی (عاطفی) تنظیم گردید. برای هر کدام از مقولههای چهارگانه نیز مؤلفههایی شناسایی و تنظیم گردید. در مجموع ۹۰ مؤلفه شناسایی شد که به مقولههای چهارگانه نسبت داده شد. پس از شناسایی مقولهها و مؤلفهها پژوهشگر از طریق تحلیل محتوا به بررسی میزان انعکاس هر کدام از مقولهها و مؤلفهها پرداخت. یعنی در بررسی هشت جلد کتب درسی اول و دوم و هنرستانهای موسیقی از طریق تعداد فراوانی هر یک از مؤلفهها و سپس از طریق آنتروپی شانون به محاسبه بار و وزن هر یک از مؤلفهها اقدام نمود که در جداول ذیل قابل مشاهده میباشد. برای ارزیابی روایی و پایایی داده ها، از چهار معیار قابل قبول بودن، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری استفاده شد. برای اطمینان از قابل قبول بودن دادهها (معادل اعتبار درونی در روش کمی)، بازبینی دادهها از ابتدای آمادگی برای کدگذاری تا پایان استخراج کدهای باز و محوری و مضامین و مشاهده مستمر و غوطه ور شدن در دادهها صورت گرفت. همچنین برای تعیین انتقال پذیری(معادل اعتبار بیرونی در روش کمی) نیاز به جامعیت در بررسی دادهها به جهت تعمیم پذیری بوده که در روش کیفی خیلی جای تامل و توجه نمی باشد. در راستای تعیین تاییدپذیری(معادل عینیت در روش کمی) انسجام درونی محصول پژوهش و وابستگی (معادل پایایی در روش کمی) انسجام فرایندهای پژوهش مورد مداقه قرار گرفته و به این جهت، داده هـای خام، یادداشت های میـدانی، یادداشـت هـای نظـری، کـدها، یادداشـت هـای فراینـدی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای پژوهشسؤال اول: مؤلفههای آموزش موسیقی در دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی کدامند؟ برای پاسخ به این سؤال، کتاب های درسی هنر دوره متوسطه و هنرستان های موسیقی، منابع و مقالات و اسناد مرتبط تحلیل محتوای کیفی شدند که نتایج به قرار ذیل است:
جدول ۲: نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از تحلیل محتوای کیفی کتب درسی هنر دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی و منابع مرتبط Table 2 Results of qualitative data analysis resulting from qualitative content analysis of high school art textbooks and music conservatories and related resources
جدول ۲، نشان میدهد که چهار مقوله شناختی، مهارتی، خلاقیت و عاطفی (احساسی) و طی کردن کدگذاری باز، محوری و انتخابی به ترتیب اولویت: در مقوله شناختی ۷۴ مضمون و ۲۶ مؤلفه محوری و در مقوله مهارتی ۵۷ مضمون و ۲۳ مؤلفه محوری و در مقوله خلاقیت ۵۰ مضمون و ۲۲ مؤلفه محوری و در مقوله عاطفی(احساسی) نیز ۳۵ مضمون و 1۹ مؤلفه بدست آمد در مجموع تعداد ۲1۶ مضمون و ۹۰ مؤلفه محوری استخراج شد.
سؤال دوم: هرکدام از مؤلفهها از چه میزان اهمیت برخوردارند؟ لازم به ذکر است در تحلیل محتوای کتب درسی دوره اول و دوم متوسطه و هنرستانهای موسیقی ضریب اهمیت (Wj) و یا وزن بار اطلاعاتی هر چقدر بیشتر باشد حاکی از این موضوع است که کتب درسی این مؤلفه را دارد و اهمیت خاصی به موضوعات بررسی شده داده است و برعکس هر چقدر ضریب اهمیت (Wj) و یا وزن بار اطلاعاتی کمتر باشد و یا به صفر نزدیکتر باشد کتابهای درسی روی این مؤلفهها کار نکرده و یا اهمیت نداده اند. جدول ذیل، نتیجه آزمون آنتروپی شانون و محاسبه درجه اهمیت هر یک از مؤلفهها را نشان میدهد.
جدول3: فراوانی مؤلفههای مربوط به مقوله شناختی Table 3 Frequency of components related to cognitive category
جدول ۴: فراوانی مؤلفههای مربوط به خلاقیّت Table 4 Frequency of components related to creativity
جدول ۵: فراوانی مؤلفههای مربوط به مقوله عاطفی (احساسی) Table 5 Frequency of components related to the emotional category
جدول۶: فراوانی مؤلفههای مربوط به مقوله مهارتی Table 6 Frequency of components related to skill category
بحث و نتیجه گیری مطالعه حاضر با هدف شناسایی و تعیین اهمیت مؤلفههای آموزش موسیقی در کتب دوره متوسطه و هنرستان های موسیقی اجرا گردید. یافتههای این پژوهش در قالب چهار مقوله و نود مؤلفه نشان میدهد که در حوزه آموزش موسیقی صرفا به آموختههای ذهنی و اطلاعات دانشآموزان توجه شده و ایجاد مهارت و پرورش خلاقیت و مخصوصا پرورش عواطف و احساسات دانشآموزان نیاز به توجه بیشتر از طرف برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی میباشد. در مقوله شناختی، تفکر تفسیری (واگرا)- ثبت ارزشهای جامعه- روش پرسش و پاسخ – روش پروژه در تدریس- روش حل مسئله توام با سؤال و جواب- طبیعتگرایی و سودمندگرایی، از لحاظ رتبهبندی و ضریب اهمیت (Wj) از وزن بالایی برخوردار بودند. در مقوله مهارتی، تمرینات مداوم مکرر منظم (اصل گشتالت)- آموزش قدم به قدم- هنرهای مشارکتی و تعاملی در گروهبندی هوشمندانه – عدم آموزش علوم انتزاعی در یادگیری ذات هنر- تنوع در ابزارهای کار هنری و گوش به آثار هنرمندان فاخر – تکرار انگیزه تداوم و ممارست با رضایت درونی- حقیقتجویی و پرورش قوه شهود از لحاظ رتبهبندی و ضریب اهمیّت (Wj) از وزن بالایی برخوردار بودند. در مقوله خلاقیت، محتوا با پایه زیباشناختی- پرورش خلاقیت و ابتکار عمل- تشویق به جستجوگری توام با جدیت و هدفمندی- عدم هدفگذاری نقطهای- الگوبرداری از پیشکسوتان و بهرهمندی از چندین استاد- متد یکپارچه آموزشی توام با انعطافپذیری، از لحاظ رتبهبندی و ضریب اهمیت (Wj) از وزن و بار بالایی برخوردار بودند. در مقوله عاطفی(احساسی)، شکوفایی روح و روان توام با پرورش زیباافرینی – انتقال عاطفه – آرامش روانی و فکری و کاهش بزهکاری و خشونت – تصعید و غنی بخشیدن به زندگی وتأثیر روی روح و روان – کنترل هیجانات – کاتارسیس (برانگیختن احساسات و دگرگونی روحی) از لحاظ رتبهبندی و ضریب اهمیت (Wj) از وزن و بار بالایی برخوردار بودند. یافتههای تحقیق با پژوهش خندقی و پاکمهر (1۳۹۲)، فرخ مهر (1۳۹۲)، عشایری (1۳۹۲)، خلفبیگی، فهیمی، عشایری، دوستدار (1۳۹2)، طایفه مرسل (1۳۹1)، کریمی، زارع و هادیان فرد (1۳۹۰)، قورچیانی (1۳۹۰)، هیوای و حسین (۲۰۱۲)، توکو (۲۰1۲)، موزلرو همکاران (۲۰1۲)، اسمتانا (۲۰1۲)، کالول و همکاران (۲۰13) همسو و هماهنگ میباشد. در تبیین این یافتهها میتوان گفت از نظر آموزشی، مهمترین هدف موسیقی، پرورش حواس به مثابه ابزار شناخت در افراد است که این پرورش حواس بوسیله موسیقی به خصوص در کودکان و نوجوانان نمود بیشتری مییابد. روانشناسی، موسیقی را برای کودکان و نوجوانان نوعی نیاز روانی میشناسد و بنابراین آموزش آن به منظور تربیت موسیقی دان نیست بلکه در حد پاسخ به همین نیاز طبیعی است. موسیقی بویژه اگر به شیوه گروهی انجام گیرد در ایجاد مهارتهای اجتماعی لازم در کودکان و نوجوانان نقش مؤثری دارد و در از بین بردن رفتارهایی چون خجالت و کمرویی از روشهای دیگر مناسبتر است و سازگاری و همکاری کودکان و نوجوانان را با یکدیگر سبب میشود (سالم و محمدپور،1۳۸۵). امروزه کاربرد هنر بخصوص موسیقی به نوعی فراگیر و مهم تلقی شده است که در علوم و حرف، ردپای هر نقش مهم آن را میتوان نظاره کرد. ریاضیات، فیزیک، روانشناسی علومی هستند که به نوعی با موسیقی مربوط بوده، مباحث ویژهای پیوند میان آنها را نمایان میسازد. این اتصال تا جایی پیش میرود که به درمان و تعلیم و تربیت میرسد. در حال حاضر موسیقی از حد یک سرگرمی یا هیجان فراتر رفته، تأثیرات شناختی آن در افزایش توان ذهنی، تمرکز، مهارت حرکتی، دقت و هماهنگی حواس از فعالیتهای دیگر هنرها بارزتر است. از سویی آموزش موسیقی به خاطر مفاهیم انتزاعی، نیاز به روشهایی دارد که کودکان و نوجوانان را در مسیر تجربه و فعالیتهای عینی و ملموس قرار میدهد و فرآیند یادگیری را آسان و سریع میسازد. این گونه ایست که ضرورت آموزش مناسب موسیقی، به عنوان برنامهای عمومی در مقطع تحصیلی دبستانی و دبیرستانی تا پیش از دانشگاه احساس میشود. (گل صباحی، 1379) واضح است که موسیقی از نظر روحی روانی بر زندگی افراد و علیالخصوص دانشآموزان که آیندهسازان جامعههستند تأثیر مثبت و قابل توجهی دارد. موسیقی افراد را به سوی زیباییشناسی و آشنایی با مواهب الهی سوق میدهد چون در ضمیر انسان چنین ویژگی نهفته است. نظام آموزش در مقابل دانشآموزان و آیندهسازان جامعه رسالت سنگینی در رابطه با آموزش موسیقی به عهده دارد و بایستی در اهداف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی و سایر موارد این امر مهم را لحاظ نماید. در سایه توجه به آموزش موسیقی شخصیت اجتماعی و همچنین تعادل روحی و روانی یادگیرندگان شکل میگیرد و این مساله نتایج مفیدی را برای فرد و جامعه به ارمغان میآورد. از طرف دیگر نظام آموزشی مکلف است که معلمان را در حیطه آموزش موسیقی آماده و مصلح کند تا بتوانند در امر آموزش موسیقی به موفقیتهایی دست یابند. از این رو با توجه به یافتهها پیشنهاد میشود که متخصصان حوزه برنامهریزی درسی و کارشناسان و مؤلفین کتب درسی حوزه موسیقی، مقوله و مؤلفههای شناسایی شده را در تألیف کتب درسی دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی لحاظ کنند. همچنین با توجه به اهمیت هر یک از مقولههای چهارگانه، در تدوین اهداف و محتوای کتب درسی آموزش موسیقی مطابق با درجه اهمیت هر یک از مقولهها و مؤلفهها عمل نمایند. [5] - خوانندگان محترم دقت فرمایید با توجه به اینکه نظر فقها در مورد احکام شرعی و موسیقی تفاوت هایی با هم دارند جهت اجتناب از طولانی شدن بحث، آن فتوا مطرح نگردید و صرفاً اشارهای کوتاه و کلی در مورد مجاز یا ممنوع بودن آن به میان آمد لذا جهت اطلاع دقیق تر در این باره رجوع به سایر منابع مربوط ضروری است. [14] - آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین (WCST) و یا همان Wisconsin-Card-Sorting-Test برای سنجش استدلال انتزاعی و توانایی سازگار کردن راهبردهای شناختی فرد با چالشهای محیطی طراحی شده است. [21] - تفکر پژوهشی یعنی: با خردورزی و تعقل و منش تفکر و مصالح خویش خانواده و جامعه را تشخیص دهند. [22] - داشتن تفکر فیزیونومیک یعنی: متخصص و آشنا به محتوا/عاشق/ نقاد مطلع خوب دانا/ قیافه شناس. [23] - تفکر پژوهشی یعنی: با خردورزی و تعقل و منش تفکر و مصالح خویش خانواده و جامعه را تشخیص دهند. [24] - داشتن تفکر فیزیونومیک یعنی: متخصص و آشنا به محتوا/عاشق/ نقاد مطلع خوب دانا/ قیافه شناس. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تقیپور پورظهیر، علی (1۳98). مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: انتشارات آگه. حسینزاده، محمدعلی (1۳۸4). موسیقی از دیدگاه اسلام. انتشارات زعیم. خلف بیگی، میترا، فهیمی، ملاحت اکبر، عشایری، حسن و دوستدار، هاتف (1۳۹۲). بررسی تأثیر فعالیتهای موسیقیایی بر عملکرد اجرایی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا، مجله عملی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 11 (2)، 1۲۰- 1۲۹. خندقی، مقصودامین و پاکمهر، حمیده (1۳۹۲). حاکمیت سنت دیسیپلین محوری بر جهتگیریهای برنامهدرسی تربیت هنری معلمان هنر دوره راهنمایی تحصیلی. چالشها و آسیبها. رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، 8 (1)، ۲1- ۴۶. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1۳96). راهنمای برنامه درسی هنر دوره آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه تحصیلی)، تهران: دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی. سالم، سودابه و محمدپور، آیتالله (1۳۸۵). آموزش موسیقی در مدارس دوره ابتدایی، تهران: انتشارات منادی تربیت. شرفی، حسن (1۳۸۹). طراحی و تدوین برنامه درسی هنر براساس رویکرد تلفیق هنر و علوم با تأکید بر مفهوم تولید هنر در پایههای چهارم و پنجم ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 27(2)،105-130. شکوهی، غلامحسین (1۳97). تعلیم و تربیت و مراحل آن. تهران: انتشارات آستان قدس رضوی، بهنشر. طایفه مرسل، اعظم السادات (1۳۹1). تأثیر موسیقی درمانی بر رشد سازگاری اجتماعی و رشد معنوی در زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. تهران: دانشگاه پیام نور. عشایری، حسن (1۳92). خلاصه مقالات سمینار موسیقی درمانی. دانشگاه هنر. فخاریزاده، سعید (1۳۸۵). تأثیر آموزش موسیقی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان نجف آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. فرخمهر، حسین (1۳۹۲). پرورش خلاقیت کودکان در خانه و مدرسه، اصفهان: انتشارات اعلی. قاسم تبار، سیدنبیالله، مفیدی، فرخنده و زادهمحمدی، علی (1۳۹۰). مجله روانشناسی تحولی روانشناسان ایرانی، 7(27)، ۲۴۵- ۲۵۴. قورچیانی، صرفی (1۳۹۰). آموزش هنر در دوره آموزش راهنمایی، مجله رشد آموزش هنر، 4(28)، کریمی، لیلا سادات، زارع، حسن و هادیان فرد، حبیب (1۳۹۰). تأثیر موسیقی درمانی بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیش فعالی، فصلنامه کودکان استثنایی، 11(1)،۳۳- ۴۴. گلصباحی، طیبه (1۳۷۹). بررسی نظام آموزشی از دوره پیش از دبستان تا پایان دوره متوسطه. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- دانشکده هنر و معماری ت (1۳). ص شماره کتابشناسی ملی: ۴1۵۹1۸. مدرسی، فرید (1۳۹۰). اصلاحگرایی بر بستر سنت، بازخوانی گفتمان سیدموسی صدر. ماهنامه خبری، تحلیلی مهرنامه، 2(11)،11-31. ملکی، حسن (1395). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). انتشارات پیام اندیشه. مهرمحمدی، محمود (1۳98). آموزش عمومی هنر(چیستی، چرایی و چگونگی)، تهران: انتشارات منادی تربیت. میرزاخانی، حسین (1۳۶۹). نگرشی نو در مبانی فقهی موسیقی (سازی و آوازی). قم: نشر چاپخانه علمیه. نواب صفوی، مینا (1۳۸7). گزارش ارزشیابی درس هنر پایه سوم ابتدایی. اجرای آزمایشی مرحله اول، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی. Albornoz, Y. (2011). The effects of group improvisational music therapy on depression in adolescents & adults with substance abuse: A randomized controlled trail. Nordic Journal of Music therapy, 20(3), 208- 224 Ashayeri, H. (2013). Abstracts of music therapy seminar. Art university [In Persion]. Colwell, M., Cynthia & Edwards, R., Hernandez, E., & Brees. K. (2013). Impact of music therapy Interventions (Listening, composition, Orff-Based) on the physiological and Psychosocial Behaviors of Hospitalized children. A Feasibility Study. Journal of Pediatric Nursing.3(28):249-257. Educational Research and Planning Organization. (2017). Art Curriculum Guide for General Education (Elementary and Secondary Education), Tehran: Curriculum Planning and Writing Office [In Persion]. Eisner, Elliot. (2002). The Lessons the Arts Teach, Available at Learning and Arts: Crossing Boundaries/Proceedings from an Invitational Meeting for Education, Arts and Youth Funders Held January, Los Angeles. Eisner, Elliot. W. (2005). Reimagining schools. the selected works of Elliot w. Eisner. Published in the USA and Canada by Routledge. Elliott, D. J. (2009). Curriculum as professional Action. In T.A. Regelski. & J. Terry Gates (Eds.), Music education for changing times: Guiding Visions for Practice. New York: Springer. PP. 163-174. Fakharizadeh, S. (2006). The effect of music education on the academic achievement of fifth grade male students in Najafabad. Master Thesis, Teacher Training University of Tehran [In Persion]. Farrokhmehr, H. (2013). Fostering children's creativity at home and school, Isfahan: Aali Publications [In Persion]. Ghorchiani, S. (2011). Art education in middle school, Journal of Art Education Development, 4(28): 56-59 [In Persion]. Gol Sabahi, T. (2000). Investigating the educational system from pre-school to the end of high school. Islamic Azad University, Tehran Branch - Faculty of Art and Architecture T (13). P. National Bibliography Number: 415918 [In Persion]. Hosseinzadeh, M. A. (2005). Music from the perspective of Islam. Zaim Publications [In Persion]. Huey, Aw. Y., & Hussein. Maimon. B. (2012). Stregthening arts education: a case study in Kinya district Perak. Proceedings management, agroindustry and tourism industry-84th international conference of humanities and social sciences. Aprill 21th, Faculty of liberal arts, prince of Songkla University. Karimi, L.S., Zare, H., & Hadian Fard, H. (2011). The Effect of Music Therapy on Selective Attention in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Exceptional Children Quarterly, 11(1): 33-44 [In Persion]. Khalaf Beigi, M., Fahimi, M. A., Ashayeri, H., & Dousdar, H. (2013). The effect of musical activities on the executive performance of patients with schizophrenia, Practical Research Journal of the University of Medical Sciences of the Islamic Republic of Iran,11(2): 120-129 [In Persion]. Khandaghi, M. A., & Pakmehr, H. (2013). The rule of tradition is central to the orientations of the art education curriculum for middle school art teachers. Challenges and harms. New educational approaches of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, 8(1): 21-46 [In Persion]. Lin, J.-D, Lin, P.-Y & Wu. C.-L (2010). Wellbeing perception of institutional caregivers working for people with disabilities: Use of subjective Happiness scale and satisfaction with life scale analyses, Research in Developmental Disabilities, 31(5), 1083-1090. Maleki, H. (2016). Curriculum planning (practice guide). Andisheh Message Publications [In Persion]. Mehr Mohammadi, M. (2019). General Art Education (What, Why and How), Tehran: Manadi Tarbiat Publications [In Persion]. Mirzakhani, H. (2017). A new approach in the jurisprudential principles of music (instrumental and vocal). Qom: Theological printing house [In Persion]. Modarressi, F. (2011). Reformism in the context of tradition, re-reading the discourse of Seyyed Mousa Sadr. News Monthly, Mehrnameh Analysis, 2(11):11-31 [In Persion]. Mossler, K., Assmus, J. Heldal, T. O., Fuchs, K., & Gold, C. (2012). Music therapy techniques as predictors of change in mental health care. Arts in psychotherapy, 39(4): 333-341. Mursal clan, A.S. (2012). The effect of music therapy on the growth of social adjustment and spiritual growth in women aged 20 to 50 years in Tehran. Master Thesis in General Psychology. Tehran: Payame Noor University [In Persion]. Nawab Safavid, M. (2008). Evaluation report of the third grade elementary art course. Pilot implementation of the first phase, Educational Research and Planning Organization, Office of Planning and Textbook Writing [In Persion]. Qasim Tabar, S.N., Mofidi, F.and Zadeh Mohammadi, A. (2011). Journal of Transformational Psychology of Iranian Psychologists, 7(27): 245-254 [In Persion]. Reimer, B., (2008). Research in Music Education Personal and Professional Reflections in a Time of Perplexity. Journal of Reserch in Music Education, 3(56):190-203. Robinso, K. (2000). Arts Education's Place in a Knowledge-Based Global Economy. Available at Learning and Arts: Crossing Boundaries/Proceedines from an Invitational Meeting for Education, Arts and Youth Funders Held January, Los Angeles. Salem, S. & Mohammadpour, A. (2006). Teaching music in primary schools, Tehran: Manadi Tarbiat Publications [In Persion]. Schiro, M.S. (2012). Curriculum Theory: conflicting visions and enduring concerns. SAGE Publication, Inc, Second Edition. Sharafi, H. (2010). Designing and compiling an art curriculum based on the approach of combining art and science with emphasis on the concept of art production in the fourth and fifth grades of elementary school. Education Quarterly, 27(2): 105-130 [In Persion]. Sharp, C., & Le Metais, J. (2000). The Arts, Creativity and Cultural Education: An International reviw of curriculum and assessment franeworks project. London: Qualifications and Curriculum Authority. Shokohi, G.H. (2018). Education and its stages. Tehran: Astan Quds Razavi Publications, Publisher [In Persion]. Siaulytiene, D. (2002). Active Methods in Art Education in Lithuania. Published Springer Netherlands, Journal e-ISSN:1573-9090, Prospects; Paris 4(32):553-564. Smetana, M. (2012). Die Wiederkehr des Ahnliehen Zur Bedeutung musikalischer Objekte in der Musiktherapie be Jugendlichen with strukturellen Storungen. The recurence of the similar. On the meaning of musical objects in music therapy with structural disordered adolescents. Unpublished doctoral dissertation, University of music and performing Arts, Vienna. Smite, Ralph, A. (2008). Educational Aesthetics and Policy.The Journal of policy arts education review, 6(109):3-12. Taggart, G., Whitby, K. & Sharp. C. (2004). International Review of Curriculum and Assessment Frameworks. National Foundation for Educational Research (NFER). Taghipour Pourzahir, A. (2019). Introduction to educational and curriculum planning. Tehran: Agah Publications [In Persion]. Toku, M. (2012). The Role of Art education as an Independent & Interrelated subject, Facing the crisis of Art education in Japan, California state university, Chico. Wachowaik, F. D., & Clements, R. D. (2010). Emphasis Art: A qualitative art program for elementary and middle schools. 9 th Edition, University of Georgia. Wang, J.L., Wang, H., Zhang, D. (2011). Impact of group music therapy on the depression mood of college students, 3(3):151-155. Warnick. B. (2009). Dilemmas f Autonomey and Happiness: Harry Brighouse on subjective wellbeing and Education, Theory and Research in Education; 17(89): 89-111. Weinberger, N. M. (2014). Neuromusic research: Some benefits of incorporating basic research on the neurobiology of auditory learning and memory. Frontiers in Systems Neuroscience, 7(128): 1-2. Weinberger, Normaan, M. (2002). The musinour minds. Educational leadership. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,826 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 845 |