تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,825 |
تحلیل روایتشناسی منظومۀ «فرهاد و شیرین» وحشیبافقی بر اساس دیدگاه ساختار زمانمند | ||
مطالعات زبان و ادبیات غنایی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 40، آبان 1400، صفحه 58-74 اصل مقاله (838.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جهانگیر صفری* 1؛ محمود آقاخانی بیژنی2 | ||
1استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
2مدرس گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
منظومۀ روایی «فرهاد و شیرین»وحشی بافقی، به شرح ماجرای عشق میان شیرین (معشوق و همسر خسروپرویز) و فرهاد (هنرمند و بتتراش) می پردازد و از جمله شعرهایی است که ساختاری روایی و نمایشی دارد. شیوة روایت و داستانپردازی در این منظومه به گونه ای است که شاعر با بهره گیری از عناصر داستانی؛ شامل طرح روایی، شخصیت، گفتوگو، دیدگاه و توصیف، فضایی متفاوت میآفریند. این پژوهش با هدف تحلیل عناصر داستان در این منظومه و به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. این منظومۀ روایی بر اساس زمان خطی روایی گسترش می یابد و حوادث یکی پس از دیگری و به صورت زنجیروار به وجود می آیند؛ به گونه ای که ابتدا وضعیت متعادل برقرار است، سپس با بروز حادثه ای، این وضعیت دچار روند تغییر می شود و وضعیت نامتعادل بر شعر حاکم میگردد. بعد از ذکر حادثه ها، روایت به وضعیت متعادل سامان یافته ای می رسد و پایان می یابد. درواقع این منظومه از یک زنجیره و پنج عنصر روایی تشکیل شده است که در نهایت سرنوشت شخصیت اصلی نیز مشخص شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
منظومۀ روایی؛ فرهاد و شیرین؛ وحشی بافقی؛ عناصر داستان؛ ساختار زمانمند؛ طرح روایی | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک، (1388)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز، چاپ یازدهم. اخوت، احمد، (1371)، دستور زبان داستان، اصفهان: فردا. اسکولز، رابرت، (1383 الف)، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: آگه. -----------، (1383ب)، عناصر داستان، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: آگه، چاپ دوم. ایگلتون، تری، (1380)، پیش درآمدی بر نظریة ادبی، ترجمة عباس مخبر، تهران، مرکز. داد، سیما، (1380)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید. سرّامی، قدمعلی، (1388)، از رنگ گل تا رنج خار، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ پنجم. سلدن، رامان، (1378)، راهنمای نظریة ادبی معاصر، ترجمة عباس مخبر، تهران: طرح نو. سمیعی، احمد، (1389)، نگارش و ویرایش، تهران: سمت، چاپ دهم. صادقی اسماعیل، خسروی، اشرف و آقاخانیبیژنی، محمود، (1390)، «بررسی ساختاری داستان رفتن کیکاووس به مازندران»، مجلة مطالعات و تحقیقات ادبی، دانشگاه تربیتمعلم تهران، شمارة16، صص 95ـ118. فردوسی، ابوالقاسم، (1389)، شاهنامه فردوسی (بر اساس نسخة مسکو)، با مقدمة بدیعالزمان فروزانفر، تهران: کتابپارسه،چاپ بیست وششم. فورستر، ادوارد مورگان، (1384)، جنبههای رمان، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: نگاه، چاپ پنجم. لین، شووینگتی، (1368)، نظریه مجموعهها و کاربردها، ترجمة عمید رسولیان، تهران: انتشارات دانشگاهی. مستور، مصطفی، (1387)، مبانی داستان کوتاه، تهران: مرکز، چاپ دوم. مککی، رابرت، (1387)، داستان: ساختار، سبک واصول فیلمنامهنویسی، ترجمة محمد گذرآبادی، تهران: هرمس. میرصادقی، جمال، (1385)، عناصر داستان، تهران: سخن، چاپ چهارم. نایت، دیمن، (1388)، خلق داستان کوتاه، ترجمة آراز بارسقیان، تهران: افراز. نظامیگنجوی، ابومحمد الیاسبن یوسف، (1376)، خسرو و شیرین، به کوشش عبدالّحمید آیتی، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی با همکاری انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم. وات، ایان، (1386)، «طلوع رمان»، نظریههای رمان، ترجمة حسین پاینده، تهران: نیلوفر. وحشیبافقی، کمالالدین، (1373)، دیوان وحشیبافقی، به کوشش پرویز بابائی، تهران: نگاه. یونسی، ابراهیم، (1388)، هنر داستاننویسی، تهران: نگاه، چاپ دهم. Bergson, Henri, (1992), Introduction to Metaphysics (IM), in the crative Mind. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |