تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,783 |
پوشش و لباس و نمادهای آن در ادبیات عرفانی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 67، فروردین 1400، صفحه 27-44 اصل مقاله (670.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر افراسیاب پور* 1؛ یدالله بهمنی مطلق2 | ||
1دانشیار عرفان اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران، ایران. نویسنده مسئول: ali412003@yahoo.com | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
باس و خرقه در عرفان اسلامی از مستحسنات شمرده میشود و از سرپوش تا پاپوش به عنوان رمز و نماد سیر و سلوک در معانی مختلف استفاده میشده است و به ادبیات عرفانی در بخش منظوم و منثور جلوههای خاصی داده است. در این مقاله نمونههای لباس عارفان و صوفیان با توجه به نمادهای آنها و انعکاس آن در ادبیات عرفانی بررسی شده است. خرقهپوشی مهمترین بخش از پوشش صوفیان را در بر میگیرد که نشانة ارتباط معنوی با مرشد و پیر معنوی به شمار آمده است و نماد ریاضت و بیتوجهی به دنیا و سیر و سلوک است. لباس هزار بخیه به هزار اسم الهی، «قاسمی» جامه گریبان چاک و نماد دوری از کثرت و شهادت امام حسین(ع) و به همین ترتیب دیگر لباسها نمادهای معنوی هستند. مهمترین ویژگی لباس عارفان «رنگ» و «شکل» آن بوده است که نمادسازی رنگهای سفید، سیاه، ازرق و ملمع بیش از دیگر رنگهاست و شکل ساده و جامة کوتاه و وصلهدار و کهنه نیز رایج بوده است و نماد بی اعتنایی به دنیا شمرده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
پوشش؛ خرقه؛ پشمینه؛ ازرقپوشی؛ عرفان و تصوف؛ ادبیات عرفانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |