تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,241 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,893 |
تحلیل و بررسی بازنمایی عناصر منادمه در خمریه عرفانی (موردکاوی: ترجیعبند فخرالدین عراقی) | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 15، دوره 18، شماره 67، فروردین 1400، صفحه 263-278 اصل مقاله (257.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاضل عباس زاده* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد، ایران. fazil.abbaszade@gmail.com | ||
چکیده | ||
منادمه در لغت به معنی باهم شراب خوردن و با یکدیگر میگساری نمودن و همنشینی و همراهی در امر بادهنوشی و بادهخواری است. شاعر معمولاً در خمریهسرایی که شکل داستانی بر آن غلبه دارند، با کاربست عناصر حسی و ارکان داستانی از قبیل اشخاص و ابزارهایی چون ساقی و ندیم و مطرب و خمار و می و معشوق و جام و میکده و غیره فرایند منادمه را به تصویر می کشد؛ حال مسأله اصلی چگونگی ظهور و تعامل شاعر در خمریه عرفانی با چنین عناصری است. آیا در خمریه عرفانی منادمهگری وجود دارد و شاعر یا عارف، عناصر آن را به کار میگیرد و یا اینکه کدام یک از عناصر منادمه در آن جلوه خاصی پیدا کرده و کدام یک در متن محو میشود؛ این مسأله همواره ذهن مخاطب پرسشگر ادبیات عرفانی را به چالش میکشاند. بنابراین این مقاله در صدد است با بررسی و نقد چیستی و چگونگی منادمه و عناصر آن در ترجیعبند خمری ـ عرفانی عراقی به این مسائل پاسخ دهد و ماهیت و نحوه بازنمایی و کمیت به کارگیری این عناصر را در خمریه عرفانی بسنجد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که عراقی به مانند دیگر خمریهسرایان عرفانی، تمامی عناصر منادمه و قالب اصلی منادمه مادی را به کار گرفته است، اما نحوه پرداختن به این عناصر و جلوهها و مظاهر آن در خمریه عرفانی صبغه خاص خود را دارد. روش به کار رفته در این پژوهش توصیفی تحلیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
منادمه؛ فخرالدین عراقی؛ خمریه عرفانی؛ عناصر منادمه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |