| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,209 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,847 |
رابطه جو عاطفی خانواده و سرزندگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهگری خودپنداره تحصیلی: مدلسازی معادله ساختاری | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 3، دوره 16، شماره 66، خرداد 1400، صفحه 37-56 اصل مقاله (755.33 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| معراج درخشان* 1؛ سلمان یوسفی2؛ علی نجارپوریان3 | ||
| 1روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربتی و روان شناسی، داشنگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| 2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز | ||
| 3هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تبیین سرزندگی تحصیلی در قالب یک مدل علّی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر ابتدایی شهرستان فسا در استان فارس در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که تعداد 209 نفر (96 دختر و 131 پسر) از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس جوعاطفی خانواده هیل برن (1964)، خودپنداره تحصیلی چن و تامپسون (2004) و سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد، جو عاطفی خانواده دارای تاثیر مثبت و معنادار بر خودپنداره تحصیلی بود و خودپنداره تحصیلی نیز دارای تاثیر مثبت و معنادار بر سرزندگی تحصیلی بود. همچنین جو عاطفی خانواده با واسطه گری خودپنداره تحصیلی دارای تاثیر معنادار بر سرزندگی تحصیلی بود. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقاء سرزندگی تحصیلی دانشآموزان لازم است به جو عاطفی خانواده و خودپنداره تحصیلی آنان توجه شود. نتایج بر مبنای شواهد نظری و پژوهشی مورد بحث قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جو عاطفی خانواده؛ خودپنداره؛ سرزندگی تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |
||