تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,824 |
رابطه جو عاطفی خانواده و سرزندگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهگری خودپنداره تحصیلی: مدلسازی معادله ساختاری | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 66، خرداد 1400، صفحه 37-56 اصل مقاله (755.33 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معراج درخشان* 1؛ سلمان یوسفی2؛ علی نجارپوریان3 | ||
1روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربتی و روان شناسی، داشنگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز | ||
3هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین سرزندگی تحصیلی در قالب یک مدل علّی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر ابتدایی شهرستان فسا در استان فارس در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که تعداد 209 نفر (96 دختر و 131 پسر) از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس جوعاطفی خانواده هیل برن (1964)، خودپنداره تحصیلی چن و تامپسون (2004) و سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد، جو عاطفی خانواده دارای تاثیر مثبت و معنادار بر خودپنداره تحصیلی بود و خودپنداره تحصیلی نیز دارای تاثیر مثبت و معنادار بر سرزندگی تحصیلی بود. همچنین جو عاطفی خانواده با واسطه گری خودپنداره تحصیلی دارای تاثیر معنادار بر سرزندگی تحصیلی بود. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقاء سرزندگی تحصیلی دانشآموزان لازم است به جو عاطفی خانواده و خودپنداره تحصیلی آنان توجه شود. نتایج بر مبنای شواهد نظری و پژوهشی مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
جو عاطفی خانواده؛ خودپنداره؛ سرزندگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 406 |