تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,443,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,238 |
تحلیل تطبیقی روشهای تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 67، شهریور 1400، صفحه 35-66 اصل مقاله (786.66 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه فلاح تفتی1؛ رضا جعفری هرندی* 2؛ مینا سادات طباطبایی3 | ||
1دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی،میمه، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تطبیقی روشهای تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران، برزیل، یونان و کره جنوبی انجام شد. روش پژوهش تطبیقی کیفی و انتخاب کشورها هدفمند بود. دادهها از طریق اسناد بالادستی و مدارک ملی آموزش و پرورش، گزارشهای پژوهشی و مقالات فصلنامههای علمی گردآوری گردید. تحلیل دادهها بر اساس الگوی چهار مرحلهای بِردی انجام شد. نتایج مربوط به روشهای تدریس نشان داد به طور مشترک هر چهار کشور بر استفاده از روش قصهگویی، بحث و گفتگو، موسیقی و سرودها، اجرای نمایش، بازدید از گالریهای هنری و موزهها و بهره گیری از سایتهای اینترنتی تأکید دارند، حال آن که ارائه مدل برای نقاشی، سرمشق دادن برای خوشنویسی و تعریف پروژه فردی و گروهی مختص به ایران، بازی با خاک رس و تودههای کاغذ، ساختن اشیا با چوب، ساختن عروسکهای بومی و گردش در طبیعت مختص به برزیل، بازیهای آموزشی مختص به یونان، روایت-گری، برگزاری نمایشگاه از فعالیتهای هنری دانشآموزان و استفاده از رسانههای اینترنتی مختص به کره جنوبی می-باشد. نتایج مربوط به روشهای ارزشیابی نیز مشخص کرد که ترجیح رویکرد کیفی، استفاده از پوشه کار، ثبت گزارش و مشاهده و قضاوت معلم از جمله اشتراکات است، در حالی که از نمایشگاه کاردستی، مباحثه با دانشآموزان درباره کیفیت آثار هنری و سنجش نگرشهای هنری دانشآموزان در ایران، از پرسشنامههای انشایی و نظرخواهی از والدین در برزیل، از ارزشیابی اقدامات درون کلاسی و ارزشیابی فعالیتهای خارج از کلاس در یونان و از فرایندمحوری و استفاده از چک لیستهای مصوب در کره جنوبی استفاده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره ابتدایی؛ برنامه درسی هنر؛ روشهای تدریس؛ روشهای ارزشیابی؛ تحلیل تطبیقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 298 |