تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,349 |
بررسى عملکرد مدل جدیدی از میراگر مستطیلی درمهاربند همگرای قطری | ||
آنالیز سازه - زلزله | ||
دوره 18، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 39-52 اصل مقاله (1.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/civil.2021.681417 | ||
نویسندگان | ||
محسن یوسفی1؛ یحیی نصیرا* 2؛ علی قمری3 | ||
1دانشجوی دکتری واحد زنجان | ||
2گروه مهندسى عمران، واحدزنجان، دانشگاه آزاد اسلامى، زنجان، ایران | ||
3گروه مهندسى عمران، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامى، دره شهر، ایران | ||
چکیده | ||
اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻴﺮاﮔﺮﻫﺎ باعث بهبود رفتار لرزه ای سازه ها در برابر بارهای لرزه ای می شود، از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﺴﺘﻬﻠﻚ ﻛﻨﻨﺪهﻫﺎى اﻧﺮژى، ﻣﻴﺮاﮔﺮﻫﺎى ﻓﻠﺰى ﺟﺎرىﺷﻮﻧﺪه ﻣﻰﺑﺎﺷﻨﺪ.در این پژوهش نوع جدیدی از میراگرهای ADAS با قرار گیری در محل المان قطری معرفی شده است تا از کمانش بادبند جلوگیری و استهلاک انرژی توسط میراگر انجام شود.. برای بررسی عملکرد چرخهای میراگر ADAS پیشنهادی، 15 نمونه عددی توسط نرمافزار آباکوس شبیه سازی شده است. مطالعه رفتار چرخهای بر روی قاب فولادی یک دهانه و یک طبقه انجام و حساسیت رفتار چرخه ای بر اساس پارامترهای ضخامت، طول و نسبت بعد به ضخامت بادبند مورد مطالعه قرار گرفته است. ضخامتهای مورد بررسی میراگر 12، 21 و 30 میلیمتر، طول مورد بررسی میراگر 400، 500 و 600 میلیمتر، هندسه مورد بررسی میراگر مستطیل و ضخامت بادبند 12، 21 و 30 میلیمتر در نظر گرفته شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که این نوع میراگر رفتار خوبی در استهلاک انرژی قاب دارد و مجموع سختی صفحات فولادی تشکیل دهنده میراگرهای ADAS، حتما باید از سختی بادبند کمتر باشد تا عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند. اگر سختی میراگر از سختی بادبند بیشتر شود سبب کمانش بادبند و تشکیل مفصل پلاستیک در بادبند میگردد. مقادیر ضخامت و طول میراگر در حالتی که سختی کمتری را نسبت به سختی بادبند تشکیل میدهند، سبب تمرکز مفصل پلاستیک در میراگرو عملکرد بهینه میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
میراگر فلزی-تسلیمی؛ استهلاک انرژی؛ میراگر برشی؛ کنترل سازه؛ مهاربند قطری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,490 |