تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,811 |
تاثیر آموزش چندحسی فرنالد بر نارساخوانی، اختلال دیکته و سازش یافتگیهای رفتاری دانش آموزان ابتدائی مبتلا به اختلال یادگیری شهر اهواز | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
دوره 10، شماره 37، اردیبهشت 1400، صفحه 67-81 اصل مقاله (539.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهام زمانی بهبهانی1؛ پرویز عسگری* 2؛ علیرضا حیدری2؛ فاطمه سادات مرعشیان3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش چندحسی فرنالد بر مشکل نارساخوانی، اختلال دیکته و سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری شهراهواز بود. روش: روش پژوهش آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری در پژوهشحاضر عبارتاز کلیه دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری کلاس اول و دوم ابتدایی مراکز اختلالات یادگیری شهراهواز در سال 1398 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز دارای اختلال یادگیری کلاس اول و دوم ابتدایی (15 نفر گروه آزمایش 1 (آموزش چندحسی فرنالد)، و 15 نفر گروه کنترل بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. گروه های آموزش در طی 8 جلسه 45 دقیقهایی آموزش دریافت کردند. بعد از جلسات آموزش روش چندحسی فرنالد بر روی گروه آزمایش و گروه کنترل، پس آزمون نارساخوانی، اختلال دیکته و سازش یافتگیهای رفتاری اجرا شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نارساخوانی وکسلر (1945)، آزمون دیکته نویسی و پرسشنامه سازش یافتگیهایرفتاری لامبرت و همکاران (1974) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و کوواریانس چندمتغیره مانکوا، آنکوا استفاده شد. بافته ها: نتایج نشان داد، آموزش چندحسی فرنالد باعث کاهش نارساخوانی، اختلال دیکته و بهبود سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. نتیجهگیری: در نتیجه میتوان گفت روشهای آموزش چندحسی فرنالد موجب کاهش نارساخوانی، اختلال دیکته و بهبود سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری میشوند و آموزش چندحسی فرنالد روش موثرتری بر کاهش خشم نارساخوانی، اختلال دیکته و بهبود سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش چندحسی فرنالد؛ نارساخوانی؛ اختلال دیکته؛ سازش یافتگیهای رفتاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 543 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737 |