تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,984 |
شناسایی عوامل موثر بر تدوین راهبردهای تحوّل فرهنگی در خط مشی گذاری دانشگاه و راهکارهای اجرایی سازی آن(مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) | ||
فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 43، شهریور 1399، صفحه 133-160 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: علمی_ پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا انصاری1؛ فاطمه فراهانی عزیز آبادی* 2؛ سید رضا صالحی امیری3؛ محسن قدمی4 | ||
1دانشجوی دکترا مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
2استادیار مدیریت امور فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار مدیریت امور فرهنگی،دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران | ||
4دانشیار مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
دانشگاه به عنوان مهمترین مرکز تربیت و آموزش نیروی انسانی و پژوهش های بنیادین و کاربردی، نماد پیشرفت و تعالی یک ملت در جهان پرشتاب کنونی است و همچنین در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحول علمی و تعالی معنوی در نهاد علم ضروری می باشد. از این رو، هدف اصلی این مقاله بررسی نظرات و تحقیقات انجام شده در حوزه تخصصی به منظور شناسایی عوامل موثر بر احصای راهبردهای تحوّل فرهنگی در خط مشی گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و راهکارهای اجرایی سازی آن است. به این منظور از روش تحقیق کیفی "نظریه داده بنیاد اشتراس و کوربین" و مدل حاصله از آن برای فرآیند اجرایی سازی راهبردها استفاده شد و هشت برنامه راهبردی اصلی تدوین و متناسب با آنها راهکارهایی در جهت اجرایی سازی آنها ارائه گردیده است و با در نظرگرفتن هدف تحقیق و نظر خبرگان شامل 100 نفر از اساتید و کارکنان دارای سمت اجرایی در دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. راهبردهای ارائه شده شامل تمرکز بر تکامل شخصیتی، حفظ استقلال، هویت فرهنگی و تعالی روحی و معنوی افراد نظام آموزش عالی ایران، توجه به خلاقیت، نوآوری فرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی و استراتژی فرهنگ پذیری، استقرار نظام حرفه ای، ایجاد سیستم یکپارچه خط مشی گذاری و توسعه انسجام و توازن فرهنگی هستند که به پیامدهای مثبت تحول فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی منجر می شوند | ||
کلیدواژهها | ||
خط مشی گذاری فرهنگی؛ تحول فرهنگی؛ دانشگاه؛ نظریه داده بنیاد؛ راهبرد | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، فرجادی (1388).آموزش عالی مشوق رشد در اقتصادهای باز. پژوهش وبرنامه ریزی در آموزش عالی. دوره:15 .شماره4 ، 61-49.
استیون پی، رابینز (1385). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارساییان، سید محمد اعرابی ،تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
اسدی فرد، رویا؛ فانی، علی اصغر؛ آذر، عادل و الوانی، سیدمهدی (1395). مدل تجزیه و تحلیل خطمشی عمومی در ایران. مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه .تهران، (2)8، 276 -255.
انصاری و همکاران (1399). ارائه الگوی خط مشی گذاری فرهنگی با رویکرد تحول فرهنگی در آموزش عالی. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. مرکزبررسی های استراتژیک ریاست جمهوری. 11(39)، 45-66.
پرچمی (1390). مطالعۀ تطبیقی رابطۀ نظم در جامعه و پیشرفت علمی. مجلۀ تحلیل اجتماعی. شمارة 4 .61.
حسینلی، رسول و کوثری، مسعود (1381). مبانی و اصول سیاست های فرهنگی درجمهوری اسلامی ایران. تهران.
دفت، ریچارد ال (1377). مبانی تئوری و طراحی سازمانی. ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
رضایی، علی اکبرو شادالویی، نوریه (1392). ررسی تحول فرهنگی در سازمان ها و نهادهای فرهنگی کشور، مجله مدیریت فرهنگی. (21)7، 1-23
سلیمی، حسین (1382). سیاست پذیری فرهنگ، به اهتمام مجید وحید. تهران:انتشارات باز.
شبگو منصف، سیدمحمود (1386). مهندسی مجدد اندیشه (در آموزش عالی)، مدیریت، شماره 119 و 120، 47-41.
شریف، بهرام و شبگو منصف، سید محمود (1390). مهندسی مجدد نگرش در نظام آموزش عالی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 1(2)، 28-1.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1371). اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تهران: دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی.
قربانی زاده، وجه اله؛ شریف زاده، فتاح؛ حسین پور، داوود و مروج، محمود (1396). رائه الگوی خط مشی گذاری سازمان های فرهنگی (مورد مطالعه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)، سیاستگذاری عمومی. 3(3)، 61-78 .
قلی پور، حسین و چیتسازیان، علیرضا (1396). ابعاد و مولفه های تحول در علوم انسانی در اندیشه مقام معظم رهبری، راهبرد فرهنگ. شماره 37 :98-124.
قلیپور، رحمت االله؛ فانی، علیاصغر؛ دلبری راغب، فاطمه؛ امیری، مجتبی و مهرمحمدی، محمود (1397). طراحی الگوی خط مشی گذاری دولتی در آموزش و پرورش ایران با رویکرد قابلیت، سیاست گذاری عمومی. ( 3)4 :159-176 . کمیلی فرد، سید مجتبی؛ طهماسبی بلوک آباد، رضا و حمزه پور، مهدی (1396). بررسی و تحلیل گام های نظام خط مشی گذاری فرهنگی در انقلاب اسلامی ایران، فصلنامه اسلامی انقلاب پژوهشنامه ، 7(23 ). 38-22 .
گرجی پور، حسین؛ خاشعی، وحید؛ اسلام بولچی، علیرضا؛ صارم، اصغر و صارم، علی (1398). « الگوی ارزشیابی فرایند خط مشی گذاری دولتی فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه مدیریت دولتی.11(1)، 47-72 .
مظلومی، نادر؛ متولی، علی (1391). الگویی برای اجرایی کردن راهبرد، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت. 21 (67)، 45-19 .
مک گوئیگان،جیم (1388). بازاندیشی در سیاست فرهنگی، ترجمۀ نعمت االله فاضلی و مرتضی قلیچ، تهران:دانشگاه امام صادق علیه السلام.
ملکی نیا، عماد؛ ملکی نیا، زهرا و فیض، صدیقه (1397). راهبردهای مورد نیاز نظام آموزش عالی ایران در عصر جهانی شدن، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان. (24)6، 545-518 .
مولر، پیر (1388). سیاست گذاری عمومی، ترجمه حمیدرضا ملک محمدی. تهران: نشردادگستر.
مینتزبرگ (1976 ). جنگل استراتژی، ترجمه محمود احمد پور داریانی. تهران: انتشارات جاجرمی.
Hay-nes, J (2015). Religion, soft power and foreign policy making in the USA, India and Iran. Governance and International Relations Journal, 11(4), 1-21. Mintzberg , Henry (1994). The rise and fall of strategic planning, prenitice hall, London 44 Nobel, Charls (1996). Implementing Marketing Strategies, PhD Thesis, Arizona State university 45 Scollon, R (2001). Inter-Cultural Communication. Oxford: Blackwell publishers
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |