تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,986 |
واکاوی تجارب نیکبودی دانشگاهی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور فارس: یک مطالعۀ پدیدارشناسانه | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
دوره 18، شماره 68، خرداد 1400، صفحه 16-31 اصل مقاله (646.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2021.1921158.1827 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسن نصیری1؛ جعفر جهانی2؛ مریم شفیعی سروستانی* 3؛ مهدی محمدی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ص | ||
3استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
4دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، کشف نیکبودی آکادمیک اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان فارس بود. این پژوهش از نوع کیفی و روش مورداستفاده، پدیدارشناسی هوسرلی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 20 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان فارس در رشتههای علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی بود که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری معیار انتخاب شدند (با توجه به رویکرد اشباع نظری و در هجده امین مصاحبه ما اطلاعات جدیدی به دست آورده نشد در بیستمین مورد مصاحبه متوقف شد.) روش گردآوری دادههای این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای اعتباریابی دادهها از معیارهای اعتبارپذیری (از روش همسوسازی استفاده شد و سعی شده است با جمعآوری دادههای کافی از منابع چندگانه، این باورپذیری را ایجاد نمود) و اعتمادپذیری (این معیار در حقیقت به ثبات نتایج در زمان و شرایط مختلف اشاره دارد و معادل پایایی در تحقیق کمی است) استفاده شد. پس از کدگذاری دادهها از روش تحلیل مضمون (مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضمون فراگیر) برای تشکیل شبکه مضامین تجارب نیکبودی آکادمیک استفاده شد. نتایج نشان داد از ترکیب و ادغام کدهای پایه (علاقهمندی دانشجو به تحصیل، پژوهش درزمینۀ خلأ علمی، ایجاد حس اعتماد در دانشجو و...) و مضامین سازمان دهنده افزایشدهنده و مضامین سازماندهنده کاهشدهنده (مرتبط با تدریس، پژوهش، مشاوره و راهنمایی و خدمات اجتماعی) شکل گرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان دریافت که با توسعۀ مؤلفههای افزایشدهندۀ نیکبودی آکادمیک و جلوگیری از بروز مؤلفههای کاهشدهنده، میتوان انتظار داشت که اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور در انجام مسئولیتهای شغلی خود با بالاترین میزان اثربخشی و کارایی عمل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
نیکبودی؛ اعضای هیئتعلمی؛ رضایت شغلی؛ نیروی انسانی | ||
مراجع | ||
Abdi, Hamid, Mirshah Jafari, Ebrahim, Nili, Rajaipour, Saeed (2018). Explaining the horizon of 1404 Iranian higher education using scenario writing method. Iranian Journal of Higher Education, 9 (4), 1-27. (persion) Aghakhani, N. A. D. E. R., Torabi, M., Hazrati, A., Alinejad, V., Esmhoseini, G. R., & Nikonejad, A. (2016). The relationship between spirtual wellbeing and depression in medical students of urmia university of medical sciences. The Journal of Urmia University of Medical Sciences, 27(8), 642-649. (persion) Alaaraj, S., Mohamed, Z. A., & Ahmad Bustamam, U. S. (2018). External growth strategies and organizational performance in emerging markets: The mediating role of inter-organizational trust. Review of International Business and Strategy, 28(2), 206-222. (persion) Alipour Birgani, S, Sedaghat, F, Sahaghi, H (2015). Investigating the Relationship between Academic Self-Efficacy and Spiritual Intelligence with Psychological Welfare of Ahvaz Jundishapur Students, New Advances in Behavioral Sciences, November 1(persion) Chen, H., Wang, L., Wei, Y., Ye, B., Dai, J., Gao, J., & Fu, H. (2019). The potential psychological mechanism of subjective well-being in migrant workers: a structural equation models’ analysis. International journal of environmental research and public health, 16(12), 2229. Cojocaru, C. L. (2014). Organizational well-being. Scientific Bulletin" Mircea cel Batran" Naval Academy, 17(2), 112 Dahl, A. L. (2012). Values education for sustainable consumption and production: from knowledge to action. Education. Eiroa-Orosa,F.J. (2020). Understanding Psychosocial Wellbeing in the Context of Complex and Multidimensional Problems. Hoseyni, S. N., Mirzaei, M., Faryabi, R., Mokhtari Ardekan, A. M., Shaker Ardekani, M., & Mirzaei Alavijeh, M. (2014). Effective factors in job motivation of faculty members in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences: An application of Herzberg’s motivation theory. Iranian Journal of Medical Education, 13(12), 1040-1050. (persion)
Idris, F., Hassan, Z., Ya’acob, A., Gill, S. K., & Awal, N. A. M. (2012). The role of education in shaping youth's national identity. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 443-450
Johnsrud, L. K. (2008). Faculty work: Making our research matter—more. The Review of Higher Education, 31(4), 489-504.
Kulik, L., Shilo-Levin, S., & Liberman, G. (2016). Work–family role conflict and well-being among women and men. Journal of Career Assessment, 24(4), 651-668.
Langelaan, S., Bakker, A. B., Van Doornen, L. J., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement: Do individual differences make a difference?. Personality and individual differences, 40(3), 521-532
Moskvicheva, N., Bordovskaia, N., & Darinskaya, L. (2015). Role of students and supervisors’ interaction in research projects: expectations and evaluations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 576-583.
Nourshahi, N, Faraskhah, M (2012). Quality of working life of faculty members based on their lived experience, Quarterly Journal of the Iranian Higher Education Association, Fourth Year. (persion)
O’Farrell, L.; Maguire, T. (2020). Developing a National, Student-Centred Understanding of Student Success in Irish Higher Education. EUROPEAN LEARNING & TEACHING FORUM. EUA.Availableonline: https://eua.eu/downloads/publications/2020.1.12%20ofarrell_maguire.pdf (accessed on 29 August 2020).
Shirbegi, N, Kavehi, S (2012). Investigating the role and supervisory relationship between the supervisor and the student from the perspective of graduate students. New Educational Approaches, 7 (1), 1-26.
Waterman, A. S., Schwartz, S. J., Zamboanga, B. L., Ravert, R. D., Williams, M. K., Bede Agocha, V., ... & Brent Donnellan, M. (2010). The Questionnaire for Eudaimonic Well-Being: Psychometric properties, demographic comparisons, and evidence of validity. The Journal of Positive Psychology, 5(1), 41-61.
Wickramasinghe. V, Jayaweera. M. (2010). Impact of career plateau andsupervisory support on career satisfaction. Career Development International, 15 (6), 544-561
Williams, C. (2010). Economic well-being (pp. 89-503). Statistics Canada.
Zee, M., & Koomen, H. M. (2016). Teacher self-efficacy and its effects on classroom processes, student academic adjustment, and teacher well-being: A synthesis of 40 years of research. Review of Educational research, 86(4), 981-1015.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |