تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,645 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,616,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,770,943 |
مقایسۀ زبان تمثیلی و تحتاللفظی خشم در امثال و حکم دهخدا | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
دوره 13، شماره 48، تیر 1400، صفحه 35-51 اصل مقاله (245.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیمین خیری1؛ خاور قربانی* 2؛ نسرین چیره3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، ، مهاباد، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی نوع بیان مفاهیم در ادبیات یکی از موضوعاتی است که میتواند در تأثیرگذاری و شناخت بیشتر کارکردهای انواع ادبیات مؤثر باشد؛ بنابراین این پژوهش، ابتدا بر اساس مبانی نظری خشم در روانشناسی، به جمعآوری ضربالمثلهای مربوط به آن، در مثلهای فارسی کتاب امثالوحکم دهخدا پرداخته و بعد از جمعآوری و طبقهبندی دادهها، ساختار زبانی و نوع بیان آنها را از دو دیدگاه تمثیلی و تحتاللفظی بررسی کرده است؛ درنهایت این دو نوع بیان را باهم مقایسه نموده و در پاسخ به این سوال که آیا در مثلها خشم، بیشتر بهصورت تمثیلی بیان شدهاست یا تحتاللفظی؟ به این نتیجه رسیده است که از بیان تمثیلی بیشتر برای بیان مفهوم خشم، انواع و علائم آن بهره گرفتهشده است اما در بحث راهکارهای مدیریتی بیان مستقیم و تحتاللفظی بسامد بیشتری دارد. دلیل این دوگانگی انتزاعی بودن مفهوم خشم است که جهت تبیین آسان آن با توجه به مخاطبان عامه مثل، تمثیل بهکاربرده شده است اما وقتی سخن از راهکارهای آن است برای فهم راحت آنها از انواع جملات خبری و مستقیم استفاده میشود. روش تحقیق تحلیل محتوای تحلیلی استنباطی است و نمونة موردی پژوهش، کتاب چهارجلدی امثال و حکم دهخداست. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز از فیشبرداری استفادهشده است و روش تجزیهوتحلیل دادهها استقرائی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ضربالمثلها؛ دهخدا؛ خشم؛ بیان تمثیلی؛ بیان تحتاللفظی | ||
مراجع | ||
29. غیاری بناب، باقر (1381). «رابطه عفو و گذشت با میزان اضطراب در والدین کودکان استثنایى و عادى»، مجله روششناسی علوم انسانی، شماره ۱، صص ۷۰-۵۶. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |