تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,726,571 |
جایگاه و نقش با اهمیت سبک مینیمالیسم ِ قصههای تمثیلی مثنوی در حوزهی تعلیمی کودک و نوجوان | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
دوره 13، شماره 48، تیر 1400، صفحه 99-119 اصل مقاله (328.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده اسما نجات1؛ ثریا رازقی* 2؛ هنگامه آشوری3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال | ||
2استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
مینیمالیسم یا کمینه گرایی، نوعی سبک هنری است که اساس آثار خود را برپایهی سادگی بیان و مضامین خالی از پیچیدگی فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. نویسندگان این سبک عقیده دارند که صرفه جویی در کلام و کوتاه نویسی موجب زیبایی میشود و برتأثیر کلام و بلاغت میافزاید. عالیترین نمونه های مینیمالیست را در ادبیات کلاسیک ایران از جمله کتاب مثنوی و قصههای تمثیلی آن میتوان یافت. آنچه قابل طرح است این است که آیا داستانهای تمثیلی مثنوی، میتواند درحوزهی تعلیم و تربیت کودک مثمرثمر واقع شود؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. هدف از این پژوهش بررسی سبک مینی مالیسم قصه های تمثیلی مثنوی در حوزه تعلیمی کودک است. یافتههای پژوهش نشان میدهد با بررسی قصههای تمثیلی مثنوی بسیاری از ویژگیهای داستانهای مینیمال، درآنها به چشم میخورد و از طرف دیگر نظر به تعلیمی بودن کتاب مثنوی و با توجه به محدودیتهای شناختی کودکان، داستانهای مینیمال و تمثیلی مثنوی، بهترین بستر برای بیان آموزههای تعلیمی، اخلاقی و اجتماعی کودکان و نوجوانان است، چرا که کلام و داستانهای طولانی مناسب مخاطبین کودک و نوجوان نیست و درحوصلهی آنها نمیگنجد و ازجنبههای تعلیمی و آموزشی آن میکاهد. در ادبیات کودک که گرایش به سادهنویسی و واقعی بودن داستانها برای ملموسکردن فضای داستانی با ذهنیت کودک میباشد به ناچار کوتاهنویسی به امر بدیهی تبدیل شده است و نویسندگان این حوزه علاقهمند به استفاده از بیان مینیمالیستی برای انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی خویش بهکودکان هستند. نگارندگان در این پژوهش عناصری را که در مینیمال مورد استفاده قرار گرفته اند، در دفاتر مثنوی مورد بررسی قرار داده و قصههای تمثیلی که دارای عناصر مشترک و همچنین پیامهای تعلیمی بوده، پیدا کرده و آنها را تجزیه و تحلیل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ قصههای تمثیلی؛ تعلیم؛ مینیمالیسم؛ مثنوی مولوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |