| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,559,712 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,082 |
بررسی و تحلیل مفهوم تجربۀ دینی در آثار تئودور داستایفسکی با رویکرد به رمانهای «جنایت و مکافات» و «برادران کارامازوف» | ||
| جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
| دوره 5، شماره 15، خرداد 1400، صفحه 111-129 اصل مقاله (406.31 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| آزاده حسینی1؛ ارسطو میرانی* 2؛ محمدعلی میر3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان تطبیقی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانَ | ||
| 2استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان تطبیقی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانَ | ||
| 3استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان تطبیقی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانَ. | ||
| چکیده | ||
| داستایفسکی در آثار خود به انعکاس تجربههای دینیاش میپردازد و غالب آرای اعتقادی و ایدئولوژیک خود را در آنها شرح میدهد. تجربة دینی انواع گوناگونی دارد، اما نگاهی به رمانهای «جنایت و مکافات» و «برادران کارامازوف» نشان میدهد که داستایفسکی تنها به نوع تفسیری آن علاقه داشته است. تجربۀ تفسیری او به واسطۀ دو عامل بیرونی (دعوت از جانب پدربزرگ و راهبان به مسیحیت) و درونی (خلوت با خود در زندان در جوانی) ایجاد شده بود. او این تجربۀ تفسیری را ابتدا به صورت تقلیدی و سنتی آموخته بود، اما در مرحلۀ بعدی آن را به صورت بازنمایی اندیشههای انتقادی و چالشی نشان داد. هدف داستایفسکی، تخریبی و برآمده از عقدههای روانی نبود، بلکه برای بهبود شرایط اعتقادی و دینی مردم، چنین نقدهایی را روا میدانست. این مقاله با استناد به منابع کتابخانهای و روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده و در آن به این مسألۀ اساسی پرداختهشده است که سیر تطور تجربیات دینی داستایفسکی در رمانهای مذکور به چه ترتیب بوده است | ||
| کلیدواژهها | ||
| داستایفسکی؛ تجربۀ دینی؛ تفسیر؛ مسیحیت ارتدوکس؛ جنایت و مکافات؛ برادران کارامازوف | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |
||