تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,923 |
تلازم و تقابل واقعیت اسطورهای و کرامات عرفانی در ادیان ابراهیمی | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
دوره 5، شماره 15، خرداد 1400، صفحه 160-187 اصل مقاله (609.97 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر امیرمحمدی1؛ نعمت اصفهانی عمران* 2؛ حمید طبسی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران. | ||
چکیده | ||
سه دین بزرگ ابراهیمی جزء شریعتشان و قوانین منبعث از آن به میانجی کتب مقدس در اجتماع نفوذ یافته و از سلوک عارفانهای سخن گفته و به پاداش و سزای اخروی در پی تزکیۀ نفس، نیل به حقیقت الهی و وصال او پرداختهاند. به این اعتبار، تصوف و عرفان پیش از شکلگیری گونۀ اسلامیاش در دین یهود و مسیحیت نیز پیشینهای قابلتأمل دارد.؛ از مهمترین موارد مشترک در هر سه رویکرد عرفانی، مفهوم «کرامت» است. با اینحال مطالعۀ خاستگاه شناسانه و همچنین پدیدارشناختی کرامات عرفانی در هر سه دین ابراهیمی نشان میدهد که تا چه اندازه این رویدادها با اسطوره در تناظر بودهاند. جستار حاضر با روش تطبیقی و رویکرد توصیفی-تحلیلی میکوشد با مطالعۀ شکلگیری تاریخی مفهوم کرامات و بررسی مهمترین اسطورههای دینی، رابطۀ برخی از این رویدادها را با آنچه در اندیشۀ اسطورهشناسان بزرگ «واقعیت اسطورهای» خوانده شده، آشکار ساخته و شناسایی کند. نتایج تحقیق نشان میدهد که کرامت در عرفان یهودی در عین حال که با جادو پیوند میخورد، الگوهای اسطورهای مصر باستان را دنبال میکند؛ حال آنکه این امر در عرفان مسیحی بر اساس نوعی مشاهده به دست میآید و منبع اصلی کرامات خود مسیح است. در عرفان اسلامی کرامات همپای معجزه است که بهجای رسول، در اینجا به ولی یا عارف الهی تعلق دارد و نتیجۀ تزکیۀ نفس است؛ اما نتیجهای طبعی و بعضاً قهری است و از این رو دارای فضیلتی در مقام ابزار یا هدف نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
کرامت؛ عرفان اسلامی؛ جادوی قباله؛ معجزۀ مسیحی؛ واقعیت اسطورهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |